RECENSIE: Liszt compleet door Olivier Vernet

Lisztjaar 2011 – verschillende uitgevers beijverden zich om bestaande, soms heel recente, opnamen in een verzamelbox te vangen. Zo ook Ligia Digital. De Franse virtuoos Olivier Vernet (hij studeerde onder andere bij Marie-Claire Alain) bezocht onlangs ons Breda met Guilmant en Mendelssohn. Hij zette reeds een heel aantal ‘intégrales’ op zijn naam.


Grofweg zijn de zes cd’s ingedeeld volgens bij Liszt te onderscheiden scheppingsperioden. De laatste cd bevat bewerkingen voor orgel en piano van bewerkingen die Liszt zelf maakte voor twee piano’s. Derde generatie bewerkingen dus.

De box vangt aan met twee door Liszt bewerkte Préludes van Chopin (29/ 9 en 28/ 4). Vernet serveert het voorgerecht met subtiliteit en poëzie. De Phantasie und Fuge über den Choral ‘Ad nos, ad salutarem undam’ volgt met speels gemak. (Hier en daar hoor ik echter toch een missertje, bijvoorbeeld op 05:12 en 07:16.) Het grote Walcker/ Kuhn-orgel vind ik niet heel overtuigend. De muzikale lijnen zijn wel helder te volgen. Het volle werk is niet mooi verzadigd, geeft niet echt voldoening; de fanfares in de Phantasie komen niet uit de verf met de wat bleke en weke tongwerken. Jan Hage op de Rotterdamse orgelreus (TRR 99014) deed mij meer. Het orgel in Lausanne heeft meer in huis voor bijvoorbeeld het Adagio van de Ad nos. Zoals bij vele virtuozen lopen de pedaalsoli in het Allegro deciso van de Ad nos helemaal dicht. Dat is eigenlijk niet zo virtuoos.

Op de andere cd’s staat rijp en groen van de grote Liszt door elkaar. Je hebt het dan allemaal in één box, maar ik betrapte me wel op het telkens terugkeren naar de Echt Grote Orgelwerken van Liszt, en daar horen de soms suikerzoete muzikale bidprentjes echt niet allemaal bij.

Vermeldenswaard is wel die laatste cd. In de Cathédrale Saint-Maurice van Angers (in die plaats is Guillou in 1930 geboren!) komen Mazeppa, Les Préludes, Orpheus en Prometheus tot klinken onder de handen van Olivier Vernet (Cavaillé-Coll/ Beuchet-Debierre-orgel 1874/ 1957-’59) en Laurent Cabasso op een Steinway-vleugel. En hoe! De beide kunstenaars zaten een vijftien meter van elkaar verwijderd tijdens de opnamen, maar zij sluiten in virtuositeit en muzikaliteit naadloos op elkaar aan. Bij dat laatste plaatje zit je op het puntje van je stoel. In gevolge Liszts eigen bewerking voor twee piano’s, waarbij de eerste piano de hoofdrol krijgt, is bij Vernet en Cabasso het orgel meer begeleidend en pakt vooral de piano echt uit. Cabasso komt niets te kort. In Les Préludes zijn orgel en piano een meer evenwichtig span. Het zal een tour de force zijn geweest voor het begeleidende team het heftige vuurwerk opnametechnisch te zwaluwstaarten, maar het is gelukt. De vijf sterren voor de opname zijn bedoeld als waardering voor de virtuositeit van de opnametechnici …

Olivier Vernet met Liszt: een wel waardevolle Liszt-box. Het spel van Vernet vind ik niet zo indrukwekkend als dat van Robilliard met Liszt (Festivo) of van King (Regent) of van bijvoorbeeld onze Jos van der Kooij (Weinen, Klagen op Intersound), maar ’t is een complete box en dan dat verrukkelijke en unieke laatste plaatje nog! [ARJEN VAN KRALINGEN]

Uitvoering * * * *

Opname * * * * *

Liszt – Olivier Vernet

Intégrale de l’oeuvre pour orgue – oeuvres orginales & transcriptions

Deze set van zes CD’s bevat alle grote originele orgelwerken van Liszt, samen met vrijwel alle bewerkingen van orkest – en pianowerken van Liszt.

Rinkenbach/Aubertin/orgel 1888/2011, Collégiale Saint-Thiébault, Thann (F) • Walcker/Kuhn-orgel 1866/1995, Eglise Saint-François, Lausanne (CH) • Cavaillé-Coll/Beuchet-Debierre-orgel 1874 1957-59, Cathédrale Saint-Maurice, Angers (F)

Label: Ligia Digital

Nummer: Lidi 0104226-11 (6CD)

Totale speelduur: 372 minuten

Opname: DDD 96 khz/ 24 bit

Booklet: 36 pagina’s (EN/FR)

Prijs: € 54,50

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2011 www.orgelnieuws.nl