RECENSIE Nederlandse orgelkunst voor het voetlicht

In 2004 besloten Gérard van Betlehem, Gerko de Bruijn en Wilfred Folmer een website te starten met de bedoeling om via het internet orgelactiviteiten te promoten. Misschien wel tot hun eigen verrassing is Orgelnieuws.nl inmiddels uitgegroeid tot een van de meest geraadpleegde orgelmedia in Nederland.

Eind vorig jaar werd het eerste lustrumjaar gevierd met de uitgave van een tweetal cd’s onder de titel ‘Dutch Organ Music’. ‘Romantische en op de romantiek geïnspireerde muziek, gespeeld door twee talentvolle organisten van een nieuwe generatie op wellicht een van de fraaiste Hollandse romantische orgels’, aldus de redactie.

Arjen Leistra (1973) en Rien Donkersloot (1985) stelden elk een programma samen met bekende, maar vooral minder bekende muziek, waaronder de cd-première van de Passacaglia uit 1983 van Mees van Huis.

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Beide cd’s dienen door elke rechtgeaarde organist en orgelliefhebber te worden aangeschaft. Op het Witte-orgel (1857) van de Oude Kerk in Delft wordt niet alleen voortreffelijk gemusiceerd, de luisteraar wordt bovendien geconfronteerd met een schat aan vaderlandse orgelkunst die in een aantal gevallen te lang onder het stof heeft gelegen. Wie hoorde eerder de Meditatie over Gezang 244 van Anthon van der Horst, de imposante sonate over ‘Ein feste Burg’ van Samuel de Lange jr. of de uit de kluiten gewassen Fantasie over ‘Een Vaste Burg is onze God’ van Cor Kint?

Met het Lento van Hendrik de Vries (fraai gespeeld door Arjen Leistra!), de ‘Sombere muziek’ van Jan Zwart en de ‘Merck toch hoe sterck’-variaties van Cor Kee komen we op bekender terrein. Frans georiënteerd is de muziek van Jan Nieland, Jos van Amelsvoort en Herman Strategier, wiens sprankelende Toccatina door Rien Donkersloot het volle pond krijgt.

Eén van de hoogtepunten op de cd’s is voor mij de Fantaisie ‘Jesu dulcis memoria’ pour Grand Orgue van Johann Th. Lemckert. Deze muziek verdient het om gespeeld te worden!

De cd-covers vallen op door hun onalledaagse vormgeving en ook de uitstekende toelichtingen van Gerco Schaap dienen hier vermeld te worden. De redactie van Orgelnieuws heeft met ‘Dutch Organ Music’ een overtuigend visitekaartje afgegeven. [OKKE DIJKHUIZEN]

Dutch Organ Music – Arjen Leistra – Oude Kerk Delft

Sonate, opus 8 nr. 2 in D – Ein feste Burg (De Lange jr.), Deux Pièces pour Grand Orgue: Prélude & Fugue, opus 9 – Toccata, opus 10 (Hendriks jr.), Variaties over ‘Attende Domine’ uit 4 Gregoriaanse Melodieën voor orgel, opus 198 (Jan J. van den Berg), Meditatie over Gezang 244, opus 100 (Van der Horst), Praeludium & Fuga in a (Kee), Passacaglia (Van Huis), Fantasie over ‘Een Vaste Burg is onze God’, opus 24 (Kint), Lento (De Vries)

Bestelnummer: ON2010001

Prijs: € 16,95

Dutch Organ Music – Rien Donkersloot – Oude Kerk Delft

Merck toch hoe sterck con variazioni (Kee), Sombere Muziek over Psalm 103 vers 8 (Zwart), 3 Choralimprovisationen: Befiehl du deine Wege – Dir, dir o Höchster, will ich singen – Wer nur den lieben Gott läβt walten (Bunk), Choraal in B minor (Van Amelsvoort), Trois Morceaux: Méditation – Cantabile – Pastorale (Nieland), Toccatina (Strategier), Agnus Dei (Martin), Fantaisie ‘Jesu dulcis memoria’ pour Grand Orgue (Lemckert)

Bestelnummer: ON2010002

Prijs: € 16,95

Beide cd’s samen: € 29,95