RECENSIE New Transcriptions for Piano and Organ

New Transcriptions for Piano and Organ. Olga Malkina, vleugel & Nico Blom, Bätz-orgel Buurkerk Utrecht.

Totentanz (Liszt); Concertino (Shostakovich); Hunnenschlacht (Liszt); Tango (Stravinsky); Pictures at an Exhibition – Promenade, Gnomus, Promenade, The Old Castle, The Hut on Cock’s Legs The Great Gate of Kiev (Mussorgsky).

Nummer: MIRA299460

Speelduur: 67’35

Booklet: 16 pagina’s

Prijs: € 18,90

Opname * *

Uitvoering * * * / * * * *

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]
De tweede cd die het duo Olga Malkina & Nico Blom heeft uitgebracht ziet er in ieder geval gelikt uit; je zou trouwens zweren dat beide muzikanten in hun vrije tijd een detectivebureau runnen…. Ook de teksten zijn zeer verhelderend en geven veel achtergrond over de gebruikte werkwijze.

De opname is gemaakt in de Buurkerk te Utrecht, met het daar aanwezige Witte-orgel.

De Totentanz van Liszt vormt het startpunt van de cd. Gelijk valt op dat de ruimte van de Buurkerk de directheid van de beide instrumenten niet ten goede komt. De vleugel is direct opgenomen, maar het lijkt net of het orgel later in de opname gemixt is, waardoor het instrument doorgaans wat op de achtergrond klinkt. Dat stoort vooral bij de fortepassages, waarbij het Witte-orgel qua windvoorziening ook veel moeite heeft om de vleugel bij te houden. Dat ligt niet aan organist Nico Blom, maar bij het uitzoeken van een locatie let je daar toch op?

Bij het maken van de transcripties hebben de bewerkers als basis de originele orkestversies (in de beide werken van Liszt), in andere gevallen is men van een versie voor twee piano’s (Strawinsky) uitgegaan, of van een origineel werk voor twee piano’s (Shostakovich). De werken van Mussorgsky zijn origineel voor piano, maar klinken hier in een versie voor orgel en piano.

Om op het eerste werk (Totentanz) terug te komen: De bewerkers geven aan dat de oorspronkelijke orkestversie de leidraad is geweest voor de instrumentatie en orgelregistraties. De vraag is of je dat doet uit respect voor de componist of omdat je vindt dat het werk er beter door uit de verf komt. Feit is dat de piano daardoor inderdaad een grote rol heeft in het geheel, maar het lijkt of de klank van het orgel afbreuk doet aan de felheid van de piano. Daardoor wordt het werk geremd. Ook gebruikt de organist vaak de tongwerken als solo, maar de tongwerken van Witte hebben nu eenmaal niet de precisie die een blazer in het orkest wel heeft… Daardoor lijkt het meer op een werk voor piano solo met het orgel als begeleidingsinstrument.

Het volgende werk, het Concerto van Shostakovich, begint erg sfeervol. In het Allegro gaan beide instrumenten qua klank niet gelijk op; de vleugel is gewoon te sterk, dat stoort vooral omdat het orgel vaak een solistische rol heeft…..

Maar goed, genoeg over de opname; als we daardoorheen luisteren blijkt dat vooral het werk van Shostakovich aan mooie aanvulling is op het repertoire voor orgel/piano.

Het werk klinkt zowel vriendelijk als sarcastisch en in de zachte fluiten en strijkers mengt het orgel prima met de vleugel (een Steinway, model B).

Het grote symfonische gedicht Hunnenschlacht start zoals we van Liszt gewend zijn: een spannende opbouw waarna ritmisch en melodisch de beide instrumenten een waar duel met elkaar aangaan. Daarna wordt een gregoriaanse melodie geïntroduceerd waarna het werk uiteindelijk na veel virtuoos passagewerk in een verheven sfeer wordt besloten. Opvallend is dat veel akkoorden gelijktijdig verdubbeld worden door orgel en piano; dat heeft alleen zin als je echt niets anders meer over hebt, en doet afbreuk aan de spanningsopbouw in het werk.

De zachte en rustige passages in dit grootse werk worden erg fraai neergezet; piano en orgel versmelten dan echt tot één instrument..

De Tango van Stravinsky is een zeer onderhoudend werkje en dat het fraai als intermezzo doet naar de laatste tracks. Dat zijn vier delen uit de bekende Schilderijententoonstelling van Mussorgsky: Gnomus, The Old Castle, Baba Yaga en the Great Gate of Kiev. Dat deze composities het heel goed doen op orgel weten we door de transcripties en uitvoeringen van onder anderen Jean Guillou. In deze versie voor orgel en piano wordt het karakter van de composities veel statiger, maar overtuigen doet het zeker! Bij deze werken hoor je echt orgel en piano als twee gelijkwaardige partners die elkaar aanvullen en commentaar geven. Daardoor blijft de aandacht van de luisteraar gevangen.

Samenvattend: een cd waar hoorbaar en zichtbaar veel werk is besteed, maar die ondanks dat niet op alle punten overtuigt…. Een transcriptie lijkt me pas geslaagd als je niet merkt dat het een transcriptie is. Daarvoor moet je de partituur ook wel eens improvisatorisch en op het punt van instrumentatie vrij benaderen, en dat is wat ik regelmatig mis. Een opname in een concertzaal met een groot orgel (daar zijn er genoeg van in Nederland) zou deze productie zeker een meerwaarde hebben gegeven! [GERBEN MOURIK]

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2010 www.orgelnieuws.nl