RECENSIE Te Deum laudamus

In 1900 legde Louis Vierne de laatste hand aan zijn ‘Messe Solennelle’ opus 16. Hiermee voltooide hij een groot koorwerk van allure (het muziekstuk is geschreven voor twee orgels en koor) dat zowel van de spelers als het koor veel vraagt.

Om een werk van een dergelijk niveau gaaf en muzikaal te kunnen uitvoeren, moet je als musici behoorlijk wat in huis hebben. Het is juist deze mis die geprogrammeerd staat op een cd vanuit de Pfarrkirche St. Martin in Dudelange met koor- en orgelwerken van Vierne, Tournemire, Hendrie en Eben. Naast de ‘Messe Solennelle’ voert het kamerkoor van het Luxemburgs Conservatorium onder leiding van Pierre Nimax ook het ‘Prager Te Deum’ van Petr Eben uit.

Om maar direct met de deur in huis te vallen: helaas is er op deze cd een groot verschil in niveau merkbaar tussen koor en organist. In zowel de ‘Messe Solennelle’ als het ‘Prager Te Deum’ laat Martin Bambauer horen dat hij muzikaal tot heel veel in staat is! De orgelpartijen van beide werken overstijgen op zichzelf al verre het niveau van een (relatief) eenvoudige begeleidingspartij. Met prachtige registraties, muzikaliteit en een perfecte techniek zet Bambauer een prestatie van formaat neer. Het grote probleem met de koorpartijen is helaas dat de zangers qua zuiverheid en intonatie het niveau van deze stukken niet aankunnen. Op zich wordt er echt wel muziek gemaakt en probeert de dirigent Pierre Nimax het maximale uit zijn koor te halen. En dat is tegelijk duidelijk hoorbaar. Op heel veel plekken zingt het koor gewoon niet zuiver en is de intonatie soms scherp en gespannen. Eerlijk gezegd vraag ik me af of het verstandig is geweest om dergelijke uitvoeringen op cd vast te leggen.

Gelukkig maakt het spel van Bambauer heel veel goed! Naast de koorbegeleiding voert hij verder de ‘Triple Choral’ van Charles Tournemire en de ‘Toccata und Fuge fis-Moll’ van Gerald Hendrie uit. En, om het met één woord te zeggen: dat is genieten! De ‘Triple Choral’ van Tournemire is diens eerste grote orgelwerk en de invloed van César Franck is dan ook goed hoorbaar. Met uitgekiende registraties, een mooie agogiek en een natuurlijk rubato neemt Bambauer je als het ware aan de hand mee door de wereld van deze diepzinnige muziek. De ‘Toccata und Fuge’ van Hendrie komt uit zijn suite ‘Le tombeau de Marcel Dupré’. In dit werk is duidelijk te horen dat deze muziek als het ware een reflectie is op de muziek van Dupré, waarbij met name de fuga ook nog eens doorspekt is met allerlei jazzy elementen. Ook hier laat Bambauer horen wat hij in huis heeft. Virtuositeit, flair, muzikaliteit, Spielfreudigkeit, het zit er allemaal in. Eigenlijk had ik liever een cd willen horen die helemaal was volgespeeld door Martin Bambauer alleen.

Te Deum laudamus

Chor und Orgelwerke
Vierne – Tournemire – Hendrie – Eben