RECENSIE The Piet van Egmond Touch

Mede door het werk van de Piet van Egmond Stichting en Festivo is het kunstenaarschap van Piet van Egmond (1912 – 1982) gelukkig niet in de vergetelheid geraakt. Een origineel en gedreven kunstenaar, in verschillende opzichten van internationale allure.

Text Example

advertentie



Festivo heeft al eerder een album uitgebracht met de titel The Magic Touch. De titel van de nieuwe plaat preciseert: The Piet van Egmond Touch. Een rake titel. Wie de buitengewoon virtuoze en tegelijkertijd vederlichte, dansante aanpak van Guilmants mooiste orgelsonate (de Eerste) hoort, begrijpt de titel.

De plaat bevat bandopnamen gemaakt door liefhebbers van stereo radio-uitzendingen uit de jaren 1970-1974. Het is een recital van orgelwerken uit de Belgische, Franse en Nederlandse romantiek. Nergens wordt het zwaar, log of moeizaam, zoals we het bij Piets tijdgenoten nog wel eens horen. Niet alles kan ik even mooi vinden – die zwabberende tremulant in Lemmens’ Marche triomphale – maar: het is en blijft Piet. Zo’n mars krijgt een pianistische aanpak, maar je hoort ook af en toe even een Mokums draaiorgel. Zo ook in Guilmants begrafenismars …

Piet van Egmond had een ongekende vindingrijkheid in het tevoorschijn toveren van orgelklanken. Hoor bijvoorbeeld ook zijn oplossing voor de fanfares in Guilmants Introduction uit Sonate I. Deze Sonate vind ik trouwens het absolute hoogtepunt van de cd. Geen zee gaat Piet te hoog. Het stemt dankbaar dat we dit juweel op cd hebben. Een monumentale vertolking. Het is jammer dat Piet van Egmond niet op de aanbieding van de NCRV is ingegaan om alle symfonieën van Widor in Parijs op te nemen. Wat hadden we wel niet kunnen beleven!

De opvolger van Jan Zwart (want dat was Van Egmond) werkt Zwarts Orgellied “Vrees niet o mijn ziele” onbevreesd, onvervaard en nogal rap af. Aardig ook om enkele Messiaen-opnamen van Piet van Egmond te hebben, naast het Dieu parmi nous op de oude EMI-opname uit Dordt. De cd wordt besloten met een korte maar karakteristieke improvisatie.

Het verzorgde en fraaie boekje geeft ons ook weer enkele aardige foto’s, van Van Egmond die aan het stemmen is en van het interieur van de Prinsessekerk. Voor een bescheiden bedrag hebt u een hoogtepunt uit de Nederlandse orgeltraditie in huis. Meer uit de erfenis van Piet van Egmond is natuurlijk hartelijk welkom; graag ook eens andere orgels, bijvoorbeeld Rheinberger uit de Ridderkerkse Singelkerk (1973) of barok uit de Nicolaïkerk te Utrecht (1959)! Enzovoort …

 


The Piet van Egmond Touch

Piet van Egmond, orgel Prinsessekerk Amsterdam

Jacques-Nicolas Lemmens – Marche triomphale / Jan Nieland – Pastorale / Alexandre Guilmant – Marche funèbre et chant séraphique / Guilmant – Sonate I op. 42 en ré / Jan Zwart – Orgellied “Vrees niet, om mijn ziele” / Cor Kint – Fantasie over “Een vaste Burg is onze God” / Olivier Messiaen – Uit: La Nativité du Seigneur: Le Verbe/ Les Enfants de Dieu / Piet van Egmond – Improvisatie: “Deez’ aard is uw, o Heer der heeren”

Label: Festivo
Nummer:
 6962 402
Speelduur: 75’14
Booklet: 20 p. (NL/DU/EN)
Prijs: € 14,95