RECENSIE Vijf sterren voor Mendelssohn vierhandig

Felix Mendelssohn Bartholdy – Transcriptions for Organ Duet (Volume I).

Euwe de Jong & Sybolt de Jong – Bätz-Witte Organ, Oude Kerk Delft.

Preludium in e, U 157; Capriccio op. 81/3, R 32; Psalm 42 vs. 3, 4 en 5 op. 42, A 15/2 en 3; Duet – Antigone op. 55, M 12/3; Koraal, Variatie en Finale ‘Wer nur den lieben Gott lässt walten’, A7; Preludium in As op. 35, Nr. 4, U 122; Preludium en Fuga in D op. 35 Nr. 2(a) en op. 7 Nr. 3, U 129/U 59; Andante con moto – Oratorium Paulus op. 36, A 14/11; Ouverture – Oratorium Paulus op. 36, A 14/1.

Label: Westra Media

Nummer: WM 130610

Speelduur: 53’24”

Boekje: 28 pagina’s (EN/DU/NL)

Prijs: € 19,95

Uitvoering * * * * *

Opname * * * *

Euwe en Sybolt de Jong hebben de afgelopen jaren veel lof geoogst met hun Bach-project. Sinds vorig jaar is daar een nieuw project bijgekomen: Mendelssohn. Sybolt de Jong heeft diverse van diens instrumentale en vocale composities bewerkt voor orgel vierhandig. Een eerste selectie daaruit is onlangs op cd gezet. Het gaat om werken waarin de invloed van Bach duidelijk aanwezig is. Meer daarover valt te lezen in de toelichting van Euwe de Jong.

Enkele bewerkingen waren reeds te horen tijdens concerten. Vooral de transcriptie van het Paulus-koor ‘Siehe wir preisen selig’ maakte indruk. Op cd is dat niet anders. In de orgelbewerking is het stuk ineens een schitterend Lied ohne Worte geworden. Zo’n melodie die je, nadat je hem ’s morgens hebt gehoord, de rest van de dag niet meer uit je hoofd krijgt.

Subtiel klinken de arpeggio’s in het Preludium in e. Het Capriccio voor strijkkwartet boet in de orgelversie nauwelijks aan karakter in. En met de bewerkingen van de cantate ‘Wer nun den lieben Gott lässt walten’ en de Paulus-Ouverture (gebaseerd op het koraal ‘Wachet auf, ruft uns die Stimme’) krijgt Mendelssohn er zomaar twee koraalfantasieën bij.

Bijzonder boeiend en plezierig om te horen hoe goed en overtuigend Mendelssohns composities in hun nieuwe gedaante klinken!

Dat de broers voor de opname naar de Prinsenstad afreisden hoeft weinig verbazing te wekken: het Bätz/Witte-orgel van de Oude Kerk is een zeer geschikt medium voor de muziek van Mendelssohn. Misschien niet het meest transparant klinkende instrument van de Utrechtse firma, maar helder genoeg om het muzikale lijnenspel te kunnen volgen. De redelijk directe opname helpt daar overigens ook bij. Qua klankkleuren heeft het orgel mogelijkheden te over om het overwegend lyrische karakter van de hier klinkende muziek tot uitdrukking te brengen.

Een fraai aquarel van de van oorsprong Delftse kunstenaar Jan Ernst Douma siert de voorkant van het cd-boekje. De toelichtingen zijn, net als bij de Bach-cd’s, informatief en prettig leesbaar.

Euwe en Sybolt de Jong hebben met deze Mendelssohn-transcripties de muziekwereld wederom verrijkt. Dat deel twee maar snel mag volgen! [JOOST VAN BEEK]