[RECENSIE] * * * * * voor Jan Van Mol!

Jan Van Mol speelt werken van Jacques Claude Adolphe Miné op het orgel van de Sint Pauluskerk te Antwerpen.

Nummer: LCSCD002

Speelduur: 66’06

Booklet: 20 pagina’s; Engels, Frans, Nederlands

Prijs: € 15,00 (exclusief verzendkosten)

Kwaliteit van de opname * * * * *

Magnificat du 5me ton; Magnificat du 6me ton; 2me livre: Versets en la mineur; 1er livre: Versets en Ré majeur; 1er livre: Versets en Fa majeur.Tenminste drie redenen zijn er om deze productie interessant en waardevol te noemen. In de eerste plaats de muziek die organist Jan Van Mol laat horen. Van de componist Jacques Miné zal vrijwel niemand eerder gehoord hebben, hoewel hij een buitengewoon uitgebreid oeuvre naliet. Hij leefde van 1795 tot 1869 en was als componist een belangrijke schakel tussen de laatklassieke organisten van net voor de Franse Revolutie, zoals Michel Corrette en Claude Balbastre, en de vroege romantische orgelschool in Frankrijk, waarvan Lefébure-Wély en Batiste bekende vertegenwoordigers zijn. De behoudende Boëly is een iets oudere tijdgenoot van Miné, die organist was van de kathedraal van Chartres.

Zijn orgelwerken, waarmee deze hele cd gevuld is, hadden een liturgische functie. Het zijn korte versetten met een tijdsduur van hooguit enkele minuten. Veel van deze stukken hebben een vrolijk en soms ook uitbundig karakter, en hebben – overeenkomstig de geest van die tijd – de bedoeling de luisteraar te behagen. Dat lukt ook twee eeuwen later nog, kan ik u verzekeren. Diepgravend is Miné’s muziek nooit, maar wel buitengewoon onderhoudend.

De herontdekking van deze muziek hebben we te danken aan de speurzin van Jan Van Mol, die een bundel met 100 werken van Miné opdiepte in een kloosterbibliotheek in Arlon. Of dit zal leiden tot een Miné-renaissance vraag ik me af. Maar Miné is zeker een boeiende figuur, die het beeld van de Franse orgelmuziek tijdens het Second Empire nuanceert en daaraan iets waardevols toevoegt.

De tweede oorzaak die deze cd tot een succes maakt, is het prachtige spel van Van Mol, sinds vele jaren organist-titularis van de Sint Pauluskerk te Antwerpen. Enthousiast en meeslepend, maar ook raak en precies brengt hij Miné’s muziek aan de man. Dank zij Van Mols frisse spel wordt deze muziek aantrekkelijk, ook wanneer het daarbij niet om topcomposities gaat.

Er is nog iets dat aan het luistergenoegen bijdraagt: de medewerking van “Voces Aequales”. Drie vrouwenstemmen zingen fraai en duidelijk de gregoriaanse alternatimversetten in de twee Magnificat-bewerkingen.

Dan is er nog de heerlijke klank van het orgel van de Sint Pauluskerk in Antwerpen. Het stamt oorspronkelijk uit 1654 en is met zijn 49 stemmen het grootste 17de eeuwse orgel in België, waarvan het klinkend materiaal behouden bleef. Het werd gemaakt door Nicolaas van Hagen, die enkele jaren later het orgel van de Grote Kerk in Dordrecht opleverde. Uiterlijk lijken beide orgels sterk op elkaar, in klank is het een wereld van verschil. Het Antwerpse orgel is een instrument dat grotendeels klassiek-Frans is georiënteerd, met enkele vroeg romantische toevoegingen uit 1824.

Alle door Miné voorgeschreven registraties kunnen hier probleemloos gerealiseerd worden. Het instrument beschikt over schitterende tongwerken (vooral de Voix humaine en de Cromorne blinken uit) en een zilverachtige Plein jeu.

De opname, die door de legendarische Jonathan R. Wearn gemaakt werd, laat geen wens onbeantwoord. Het bijgeleverde cd-boekje bevat voldoende informatie over de achtergronden van deze productie en enkele foto’s. [BERT WISGERHOF]

Deze cd is rechtstreeks te bestellen bij Jan Van Mol.

Email: janvanmol@pandora.be