RECENSIE Wagner at the Organ

Richard Wagner schreef letterlijk geen enkele noot voor orgel en hij schijnt ook niet zo heel veel met het instrument opgehad te hebben. Desondanks vormde hij voor diverse orgelcomponisten wel een inspiratiebron; te denken valt daarbij aan Alexandre Guilmant en Olivier Messiaen.

Text Example

advertentie



Een zeer groot bewonderaar van Wagner was de Engelse organist en componist Edwin Lemare. Hoewel Lemare zelf enkele tientallen composities naliet, verwierf hij veel grotere faam door zijn orgeltranscripties van orkestwerken, waaronder delen uit Wagner-opera’s.

Wat Lemare zo aansprak in de muziek van Wagner, is dat hij daarin een emotionele breedte en diepte ervoer die hij in veel orgelmuziek miste. Om de gewenste orkestrale effecten op orgel te verkrijgen, bedacht hij diverse nieuwe ‘foefjes’: snelle registratiewisselingen via zowel handregisters als voetpistons, het creëren van meerdere muzikale lagen door middel van dubbel pedaalspel en het bespelen van meerdere klavieren met één hand, om er slechts enkele te noemen.

Het behoeft geen betoog dat je als organist van goeden huize moet komen, wil je deze transcripties tot een fatsoenlijk einde kunnen brengen. Bij Jonathan Vaughn (Croydon, 1981) zit het met die afkomst meer dan goed, hij heeft deze bewerkingen volledig in de vingers (en voeten). Technisch geheel boven de materie staand, kan hij al zijn aandacht besteden aan het maken van muziek – en hoe! Doorleefd en meeslepend, dat zijn deze Wagner-vertolkingen. Zing mee met het plechtige Pelgrimskoor uit Tannhaüser, voel de intense tragiek van Tristan en Isolde, en laat u ten slotte meevoeren in een (over)donderende Walkurenrit.

Het reusachtige Harrison & Harrison-orgel van St. Mary Redcliffe in Bristol blijkt geknipt te zijn voor deze bewerkingen. De recente restauratie heeft het orgel hoorbaar goed gedaan; het is van zijn windziekte genezen en ook de mechaniek functioneert weer optimaal.

Wagner at the Organ? Yes, please!

 


Wagner at the Organ

Transcriptions by Edwin Lemare and Jonathan Vaughn
Jonathan Vaughn, Organ of St Mary Redcliffe, Bristol

Overture to Die Meistersinger von Nürnberg; Pilgrim’s Chorus from Tannhäuser; Prelude and Liebestod from Tristan und Isolde; Prelude to Act I from Lohengrin; Prelude to Act III and Bridal Music from Lohengrin; Siegfried’s Funeral March from Götterdämmerung; Magic Fire Music from Die Walküre; The Ride of the Valkyries from Die Walküre.

Label: Regent Records
Nummer: REGCD394
Speelduur: 74’43
Booklet: 12 p. (Engels)
Prijs: € 17,50