Sanderman: Koraalbewerkingen in Kampen [RECENSIE]

Text Example

advertentie



Dick Sanderman – Koraalbewerkingen Bovenkerk Kampen.

Drie Psalmbewerkingen voor orgel vierhandig: Psalm 116, 84, 146 (met Leonard Sanderman); Psalm 25, 31, 85, 86, 92, 93, 102, 65; Psalm 116 met ‘Dankt, dankt nu allen God; Kommt Seelen, dieser Tag; Uren, dagen, maanden, jaren; Lees je Bijbel, bid elke dag; Erneure mich, o ewges Licht; Zou ik niet van harte zingen; Hoe zal ik U ontvangen; Ik wil mij gaan vertroosten.

Label: Boekenhuis Rijssen

Nummer: CD BRCD281

Speelduur: 72’39”

Boeklet: 12 pagina’s (N)

Prijs: € 17,95

Muzikale interpretatie: * * * *

Programmakeuze: * * *

Keuze van instrument: * * * * *

Kwaliteit van de opname: * *

Booklet (informatie): * * * *

Grafische vormgeving: * *

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

Dick Sanderman ging voor het opnemen van zijn cd met eigen werk naar de Bovenkerk in Kampen. Het Hinsz-orgel is voor de stijlen die hij gebruikt het perfecte instrument… De registraties staan in het booklet zodat de luisteraar ook een cursus registreren krijgt.

De eerste drie werken worden met Leonard als ‘derde en vierde hand’ uitgevoerd. De agogiek is in deze werken wat stijfjes, maar het samenspelen vereist natuurlijk ook een zekere striktheid. Psalm 25 is heel fraai. Wat een prachtige Dulciaan 8’ en een mooie Quintadeen!

Diverse galante schrijfwijzen worden gedemonstreerd in de psalmen 31, 85, 86 en 92. Psalm 93 is een wat groter werk; een uitgebreide koraalbewerking met barokke elementen. De articulatie van de bas (gespeeld met de Fagot 16’) in variatie 2 is wel wat aan de nuchtere kant; zo’n Fagot moet je als blazer toch echt onderin wat meer de ruimte geven!

Uren, dagen, maanden, jaren heeft een fraaie negentiende-eeuwse stijl, waarbij het negentiende-eeuwse, tweede Bovenwerk echter geheel buiten beeld blijft….

De drie variaties over Ik wil mij gaan vertroosten hebben als enige compositie een wat moderner idioom; een werk met gekruide harmonieën en fraaie melodische vondsten waarbij de invloed van leermeester Jaap Dragt ook te horen is. Als afsluiting de psalmen 102 en 65 uit de serie ‘Psalmen’ waarmee Sanderman nu bezig is. Vooral psalm 65 boeit door de frisse, wat neobarokke stijl.

De tracks liggen qua lengte tussen de anderhalf en zeven minuten, waardoor op den duur wat luistermoeheid optreedt door de vele tracks die rond de vier minuten liggen en ook nog uit verschillende variaties bestaan. Waarom ook niet de Fantasie over Psalm 78 (speciaal voor het orgel in de Bovenkerk geschreven) in Langlais/Dupré-stijl en een grote partita opgenomen?

De opname heeft iets merkwaardigs; het lijkt als of het Boven- en Borstwerk heel direct klinken, terwijl dat in de kerk heel anders is. Aan de andere kun je nu wel goed horen hoe mooi bijvoorbeeld zo’n aanspraak in de Prestant 8’ van het rugwerk is (in Psalm 86). Het pedaal is extreem zwak, behalve als de tongwerken van het pedaal getrokken worden, dan lijkt het alsof de labialen wat wegvallen.

Het booklet vind ik niet zo fraai: Op de cover de letters zo over de foto van het Rugwerk plakken en de ruimte links en rechts opvullen met rood, dat had wel wat anders gekund! De toelichtingen zijn zeer helder, ook het gebruiken van afkortingen van registers in plaats van nummers werkt heel goed!

Het idee om Sanderman eigen werk op te laten nemen is zonder meer interessant; de uitwerking en programmering van de cd als geheel hadden wat meer visie mogen hebben. [GERBEN MOURIK]

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2009 www.orgelnieuws.nl