Schade aan Westenfelder-orgel bij brand kunstpaleis Bozar Brussel

Westenfelder-orgel in de Henry Le Boeufzaal van Bozar te Brussel | beeld Paul Hermans (Wikimedia CC BY-SA 4.0)

Bij de brand die Bozar, het Paleis voor Schone Kunsten, in Brussel maandag 18 januari trof is het Westenfelder-orgel in de grote Henry Le Boeufzaal beschadigd geraakt. Dat meldt Bozar-directeur Paul Dujardin in het programma De Ochtend van het Belgische Radio 1.

Gisteren brak aan het einde van de middag brand uit op het dak van het kunstpaleis in het Brusselse centrum. De brand is inmiddels onder controle. Dujardin denkt dat ‘de schade door het water groter is dan de schade door de brand’.

Flinke waterschade

De 2.200 plaatsen tellende Henry Le Boeufzaal is wel behouden gebleven, maar het Westenfelder-orgel heeft flinke waterschade opgelopen. ‘Het is beschadigd, maar ik kan nog niet zeggen hoe erg’, aldus Dujardin.

Het is de tweede keer dat het Westenfelder-orgel door water wordt getroffen. In 2010 raakte het ernstig beschadigd door een overstroming als gevolg van zware regenval. Na jaren restauratie werd het in 2017 opnieuw in gebruik genomen met een concert door Olivier Latry.

Westenfelder-orgel

Georges Westenfelder bouwde het orgel in 2000 in de orgelkas die door Victor Horta, de architect van het artdeco-gebouw uit 1928, was ontworpen voor het Stevens-orgel uit 1930. Westenfelder maakte daarbij gebruik van pijpwerk uit het Stevens-orgel dat in 1967 zwaar beschadigd raakte bij een brand en sindsdien was opgeslagen.

Het orgel telt 60 registers verdeeld over vier klavieren en pedaal en heeft daarnaast een vrij koppelbare Tuba Mirabilis 8. Het instrument heeft sleepladen en volledig elektrische tractuur.

Nu u hier toch bent ...

Al meer dan 15 jaar leest u op ORGELNIEUWS alle actualiteiten uit het (Nederlandse) orgelleven helemaal gratis. En dat willen we graag zo houden!

Een levendige orgelwereld vol activiteiten heeft dat mede mogelijk gemaakt. Noodgedwongen staat een groot deel daarvan nu op een laag pitje. Maar het nieuws gaat door, ook in deze tijd. 

Daarom is uw bijdrage, hoe groot of klein, nu nog belangrijker. Zo blijft u voor nu en de toekomst actueel en objectief betrokken op de orgelcultuur! Het is maar een kleine moeite. Dank u wel.