Stoer Kerstfeest [RECENSIE]

La Nativité – Organ Music for Christmas

Rupert Jeffcoat – Coventry Cathedral Organ

Twee delen uit Six Fantasies on hymn tunes (Kenneth Leighton): Helmsley (Lo, he comes with clouds descending) & Veni Emmanuel (O come, o come, Emmanuel); Puer nautus est nobis (uit: Le Livre du Saint Sacrament) (Olivier Messiaen); Partita on Idzie, idzie bog prawdziwy (Go see the new-born King) (Andrzej Krzanowski); Laus Deo (Jonathan Harvey); La Nativité du Seigneur (Nine Meditations on the birth of Christ) (Olivier Messiaen).

Regent, REGCD230

Speelduur 72:43

Boekje: 8 pagina’s

Wie in kersttijd houdt van lieve herdertjes en zoete engeltjes moet deze cd niet opzetten. Of juist wel. Je kunt dan horen dat het ook anders kan. Rupert Jeffcoat heeft een kerst-cd gemaakt met krachtige 20e-eeuwse orgelmuziek zonder een spoortje vals sentiment.

Rupert Jeffcoat was van 1997 tot 2005 organist van het grote Harrison & Harrison-orgel uit 1959 in de kathedraal van Coventry in Engeland. In augustus vorig jaar werd hij Director of Music van de anglicaanse St. John’s Cathedral in het Australische Brisbane. Zijn cd met kerstmuziek is dus wat Coventry betreft Jeffcoats zwanenzang.

De cd begint met twee koraalbewerkingen van Kenneth Leigthon (1929-1988). Leighton schrijft in een abstract idioom. De eerste bewerking behandelt de melodie van Lo, he comes with clouds descending, muziek die uitnodigt tot zingen. De keuze voor dat lied is opmerkelijk en visionair, want de tekst ervan gaat over de wederkomst van Christus. Het tekent de sfeer van deze cd. Het lijkt alsof organist Rupert Jeffcoat wil zeggen: sta niet stil bij die baby in de kribbe, er is veel meer over Hem te vertellen. De koraalbewerking die erop gaat over Veni Emmanuel (O kom, o kom Immanuël). De muziek is een groot crescendo, waarna de klank weer teruggaat naar zwevende strijkers in een gesloten zwelkast. Telkens klinken regels van de melodie.

De hoofdmoot van de cd bestaat uit de La Nativité du Seigneur (de geboorte van de Heer) van Olivier Messiaen. Jeffcoat speelt het ruim vijftig minuten durende werk in een mooie grote lijn. Daaraan voorafgaand laat hij horen hoe een eigentijdse partita klinkt. De Poolse componist Krzanowsk (1951-1990) heeft de variatiereeks Idzie, idzie bog prawdziwy geschreven voor accordeon. Jeafcoat maakte zelf de transcriptie. Je zou zweren dat het echte orgelmuziek was. Het is bijna gezellige muziek en het thema laat zich gemakkelijk volgen. Laus Deo van Harvey is daarentegen een brokkelig effectstuk.

De organist kent het orgel goed en hij benut de mogelijkheden ervan optimaal. Het orgel is het mooist in zachte combinaties. In het volle werk domineren de mixturen. Je zou wensen dat die hoge vulstemmen dicht bleven. [redactie ORGELNIEUWS]

© 2006 orgelnieuws.nl