Uniek Skinner-orgel in Duitse Ingelheim

skinner organ ingelheim
Skinner-orgel Ingelheim (D) - © foto www.skinner-orgel.de

In de Saalkirche van het Duitse stadje Ingelheim (Rijnland-Palts) is onlangs een orgel van de beroemde Amerikaanse orgelmaker Ernest M. Skinner uit 1930 in gebruik genomen. Het uit de Verenigde Staten overgeplaatste orgel is door de firma Klais te Bonn gerestaureerd en uitgebreid tot 82 registers. Het orgel is het eerste Amerikaans-symfonische orgel van enige omvang in Europa.

Text Example

advertentie



 

De lutherse gemeente van de Saalkirche kocht het instrument in 2008 aan van de First Presbyterian Church in Passaic, New Jersey. Het orgel werd daar in 1930 als opus 823 gebouwd door E.M. Skinner. Het had toen 53 registers. In 1952 werd het orgel uitgebreid met een ‘Antiphonal’, een tien stemmen tellende tweeklaviers divisie op de tegenover het orgel gelegen galerij. De uitbreiding werd uitgevoerd door de firma Aeolian-Skinner en kreeg opusnummer 823a mee. Het orgel kwam vrij na verkoop van het kerkgebouw.

 

Uitgebreid

Het orgel werd in 2008 gedemonteerd en verscheept naar Duitsland. De orgelkassen en het frontpijpwerk stonden onder monumentenzorg en bleven in de kerk achter. De firma Klais te Bonn kreeg in 2011 de opdracht het orgel op te bouwen in de Saalkirche. Het originele Skinner-deel werd geheel gerestaureerd. Het orgel werd in stijl gebreid tot 82 registers waarvoor grotendeels bestaand Skinner-pijpwerk kon worden gebruikt. Het frontpijpwerk en de orgelkas werden nieuw gemaakt, zo ook de verplaatsbare speeltafel die werd voorzien van een groot scala aan koppels en speelhulpen.

 

Antiphonal

De Saalkirche beschikte al over een orgel (20/IIP) van Bernhard Dreymann uit 1853. Het werd in 2008 door Klais van de westzijde van de kerk verplaatst naar een galerij in het zuidertransept om zo plaats te maken voor het Skinner-orgel. In een tweede bouwfase zal de Antiphonal Division worden geplaatst als koororgel onder de galerij van het Dreyman-orgel. Het Skinner-orgel zal na afronding van de tweede fase 119 registers tellen.

 

Quintkoppel

Het Skinner-orgel staat op twee niveaus in de orgelkas opgesteld. Choir, Swell en Solo en een gedeelte van het Great staan elk in een eigen zwelkast. Die bediening van de zwelkasten is aan de speeltafel door de organist zelf toe te wijzen aan een van de vier zweltreden. Een vijfde trede is bestemd voor een generaal crescendo in vijftig stappen. De bestaande Tuba Mirabilis 8 en de in 2013 aan het Solo toegevoegde registers zijn als ‘floating’ Orchestral divisie als vrij inzetbaar werk aan het Great, Choir en of Swell te koppelen.

Het orgel is uitgevoerd met een groot aantal koppelingen, waaronder vrijwel alle mogelijke normaal-, suboctaaf- en superoctaafkoppelingen. Bijzonder zijn de quintkoppel Choir to Great 5 1/3’ en de pedaalkoppel naar het Solo. De schakelaar French Manual Transfer (I/II) maakt het mogelijk de functie van manuaal I en II om te wisselen zodat het Choir vanaf manuaal II bespeelbaar wordt en het Great vanaf manuaal I.

 

Skinner

Ernest M. Skinner (1866-1960) wordt wel gezien als de grootste Amerikaanse orgelbouwer van de twintigste eeuw. Zijn orgels kenmerken zich door een grote mate van expressieviteit en een laatromantisch, orkestraal klankbeeld. Mede door de kwaliteit van Skinners werk stonden zijn instrumenten bekend als de Rolls-Royce onder de orgels. Veel van de honderden orgels die de werkplaats verlieten staan op prestigieuze locaties in de Verenigde Staten.

Het orgel van Ingelheim is niet het eerste Skinner-orgel in Europa. In 1928 bouwde hij zijn opus 718, een 28 registers tellend huisorgel, voor het kasteel van Candé in Frankrijk. 

 

Concertserie

Het orgel is rond de afgelopen jaarwisseling in gebruik genomen met een reeks concerten door de organisten Carsten en Iris Lenz. In 2014 staat een internationale concertserie gepland met onder andere David Briggs, Paolo Oreni, Thomas Haywood. Isabelle Demers.

 

Meer informatie

www.skinner-orgel.de
www.klais.de

 

Dispositie (2014)

 

Choir – I, C-c4
Gamba 16 – 2013
Diapason 8
Gamba 8 – 2013
Concert Flute 8
Dulciana 8
Unda Maris 8
Flute d’Amore 4
Gambetta 4 – 2013
Nazard 2 2/3
Piccolo 2
Tierce 1 3/5 – 2013
Larigot 1 1/3 – 2013
Corno di Bassetto 8
Tremolo
Harp
Celesta
Choir 16’
Choir Unison Off
Choir 4’

 

Great – II, C-c4
Diapason 16 – 2013
Bourdon 16
First Diapason 8
Second Diapason 8
Third Diapason 8 – 2013
Principal Flute 8
Erzähler 8 – 2013
Erzähler Celeste 8 – 2013
Octave 4
Harmonic Flute 4 – 2013
Grave Mixture II
Chorus Mixture IV – 2013
Tromba 8
Celesta
Harp
Chimes (Solo)
Great 16’
Great Unison Off
Great 4’

 

Swell – III, C-c4
Bourdon 16
Diapason 8
Rohrflöte 8
Flauto Dolce 8 – 2013
Flute Celeste 8 – 2013
Salicional 8
Voix Celeste 8
Echo Viole 8
Viole Celeste 8
Octave 4 – 2013
Flute Triangulaire 4
Flautino 2 – 2013
Mixture III
Waldhorn 16
Trumpet 8
Oboe 8
Vox Humana 8
Clarion 4
Tremolo
Celesta
Harp
Swell 16
Swell Unison Off
Swell 4

 

Solo – IV, C-c4
Gamba 8
Gamba celeste 8
Flauto Mirabilis 8 – 2013
Orchestral Flute 4 – 2013
Fagotto 16 – 2013
French Horn 8
English Horn 8
Orchestral Oboe 8 – 2013
Tuba Mirabilis
Tremolo
Chimes
Solo 16’
Solo Unison Off
Solo 4’

 

Orchestral (floating) – C-c4
Flauto Mirabilis 8 – 2013
Orchestral Flute 4 – 2013
Fagotto 16 – 2013
Orchestral Oboe 8 – 2013
Tuba Mirabilis
Orchestral on Choir
Orchestral on Great
Orchestral on Swell

 

Pedal – C-g1
Gravissima 64 – 2013
Contra Bourdon 32 – 2013
Resultant 32
Diapason 16
Diapason 16 (Gt)
Bourdon 16
Gamba 16 (Ch)
Echo Lieblich 16 (Sw)
Octave 8
Third Diapason 8 (Gt)
Gedeckt 8
Still Gedeckt 8 (Sw)
Cello 8 (Ch)
Flute 8 (Solo)
Super Octave 4
Diapason 4 (Gt)
Flute 4 (Solo)
Bombarde 32 – 2013
Trombone 16
Waldhorn 16 (Sw)
Fagotto 16 (Solo)
Tuba Mirabilis 8 (Solo)
Tromba 8
Orchestral Oboe 8(Solo)
Oboe Clarion 4 (Sw)
Chimes (Solo)
Pedal 4’

 

Koppelingen
Swell to Pedal
Swell to Pedal 4′
Great to Pedal
Great to Pedal 4′
Choir to Pedal
Choir to Pedal 4′
Solo to Pedal
Solo to Pedal 4′
Swell to Great 16′
Swell to Great 8′
Swell to Great 4′
Choir to Great 16′
Choir to Great 8′
Choir to Great 5 1/3′
Choir to Great 4′
Solo to Great 16′
Solo to Great 8′
Solo to Great 4′
Swell to Choir 16′
Swell to Choir 8′
Swell to Choir 4′
Solo to Choir 16′
Solo to Choir 8′
Solo to Choir 4′
Choir to Swell 16′
Choir to Swell 8′
Choir to Swell 4′
Solo to Swell 16′
Solo to Swell 8′
Solo to Swell 4′
Great to Solo 16′
Great to Solo 8′
Great to Solo 4′
Swell to Solo 16′
Swell to Solo 8′
Swell to Solo 4′
Choir to Solo 16′
Choir to Solo 8′
Choir to Solo 4′
Pedal to Solo
French Manual Transfer (I/II)

 

© 2014 fotografie www.skinner-orgel.de