De Stichting Piet van Egmond Documentatiecentrum organiseert voor de eerste maal in Nederland een ‘Transcriptieconcours’ op zaterdag 16 september 2017 op het Seifert-orgel (1954) in de Immanuëlkerk in Maassluis. Aan dit orgelconcours kunnen zowel amateurorganisten als orgelstudenten meedoen.
Deelnemers mogen op het moment van het concours niet zijn afgestudeerd aan een conservatorium in Nederland of het buitenland. De deelnemers zijn niet aan een leeftijdsgrens gebonden. Onder transcripties wordt verstaan: alle muziek die oorspronkelijk niet voor orgel is gecomponeerd.
Geïnteresseerden worden uitgenodigd vóór 1 mei 2017 een opname in te sturen van het eerste deel (‘Morgenstimmung’) uit de Peer Gynt Suite I van Edvard Grieg. Dit mag een bestaande of een eigen transcriptie zijn. Na beoordeling van de inzendingen zullen vijf finalisten worden uitgenodigd deel te nemen aan het Transcriptieconcours in Maassluis, waar zij in de eerste ronde opnieuw de ‘Morgenstimmung’ ten gehore zullen brengen, alsmede een vrij te kiezen transcriptie van maximaal 10 minuten. In de tweede ronde dienen de drie overgebleven finalisten opnieuw twee transcripties uit te voeren, waaronder een (nog nader te bepalen) verplicht werk. Bach-/Vivaldi-concerten zijn hiervan uitgesloten.
Jury
De prestaties tijdens het concours zullen worden beoordeeld door een vakjury, bestaande uit Dirk Out (voorzitter), Aart Bergwerff (hoofdvakdocent orgel aan Codarts Rotterdam) en Gerben Budding (organist Grote Kerk Gorinchem). Daarbij zal worden gelet op onder meer de moeilijkheidsgraad en kwaliteit van de transcriptie, het gebruik en de bediening van het orgel en het klinkend resultaat.
De eerste prijswinnaar ontvangt een geldbedrag van € 750, de tweede prijswinnaar € 600 en de derde prijswinnaar € 450.
Eerste maal
Orgelconcoursen zijn er vele in ons land maar nog nooit heeft er een concours voor het spelen van orgelbewerkingen plaatsgevonden. De Piet van Egmond Stichting gaat daar verandering in brengen.
Piet van Egmond (1912-1982) was in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw een meester in het spelen van bewerkingen van orkest- en pianobewerkingen op orgel. Hij deed dit uitsluitend in zijn ‘Populaire orgelbespelingen’ voor de NCRV-radio. Zo speelde hij onder meer bewerkingen van Die Moldau (Smetana), ouvertures van Adam, Von Flotow en Von Suppé, en de Rhapsody in Blue van Gershwin. Het transcriptieconcours is een hommage aan Piet van Egmond, die de transcriptiekunst heeft voortgezet in een tijd waarin dit genre uit de gratie was.
Concours
Het concours op 16 september vindt plaats tussen 10.30 uur en 17.00 uur en is gratis toegankelijk. De organisatie is in samenwerking met de Orgelcommissie Immanuelkerk Maassluis.
Inzending
De opname dient vóór 1 mei 2017 te worden ingestuurd (via WeTransfer) aan concours@pietvanegmond.nl of op cdr aan H. Bosma, Westerweiden 9, 7961 EA Ruinerwold.
Meer informatie
Meer informatie vindt u op www.pietvanegmond.nl en is aan te vragen via informatie@pietvanegmond.nl
Beeld © 2017 Stichting Piet van Egmond Documentatiecentrum (foto Piet van Egmond aan speeltafel Jeruzalemkerk); Gerco Schaap (Immanuëlkerk Maassluis)