Zeer genietbaar. Aan te bevelen dus! [RECENSIE]

L’Intégrale des Sonates pour Orgue

Répertoire des Concerts du Trocadéro

Peter Eilander

Orgues de Cavaillé-Coll

L’église Sainte Madeleine, Paris (1846)

La Cathédrale Saint Pierre, Lisieux (1874)

Peter Eilander realiseert met deze CD het vervolg van zijn Guilmant-serie. Op dit volume 2 staan de sonates 3 en 4. Muziek die het echt waard is gehoord te worden: constructief, melodisch, inventief en aansprekend. Daarnaast, ter aangename afwisseling, ook een selectie uit de livraisons 2, 3 en 4 met transcripties van oude meesters. Op een volgende CD (Volume 3) zal Peter Eilander de overige bewerkingen uit deze livraisons tot klinken brengen. Daarmee wordt dit waarschijnlijk een eerste integrale opname van het ‘Répertoire des Concerts du Trocadéro’. De ondertitel van deze bloemlezing bevestigt wat Guilmant er mee bedoelde: “Morceaux d’orgue d’auteurs anciens publiés et adaptés aux orgues modernes”.

Het moet gezegd: zelden luisterde ik met blijvende belangstelling en alertheid naar een Cd-opname met 19de eeuwse orgelmuziek! Eilander speelt dan ook zeer dynamisch, evenwichtig, gecontroleerd, attractief en genietbaar, zonder overdrijving in één of andere richting. De sonates krijgen een respectvolle benadering, met aandacht voor zowel de krachtige schoonheid als het zuivere detailwerk. Nergens krijg je – als luisteraar – het gevoel dat deze muziek soms ook wel echt moeilijkere technische hoogstandjes vereist. Erg vanzelfsprekend dus. De bewerkingen van oude meesters (Bach, Couperin, Corelli, Schmid en Rameau) klinken (h)eerlijk 19de eeuws, met verzorgde tempi. De keuze van de orgels lijkt me geïnspireerd door musiceervreugde enerzijds en een zoektocht naar enige exclusiviteit (van documentair belang) anderzijds.

Het bijhorende tekstboekje (NL-F-E, opgesmukt met mooie sfeerfoto’s) bevat naast een voorwoord van de organist, zijn biografie en de orgeldisposities ook interessante informatie over de gespeelde werken. Zeer genietbaar. Aan te bevelen dus! [LUC PONET]

© 2006 orgelnieuws.nl