Een knipoog naar het symfonische orgel [RECENSIE]

Symphonic Organ Improvisations

Martin Zonnenberg, Kathedrale Basiliek Sint Bavo Haarlem

Psalm 146; Psalm 72; De Heer is mijn Herder; Heugelijke tijding; God is getrouw Zijn plannen falen niet; Psalm 130; Soms groet een licht van vreugde; God roept ons broeders tot de daad; Dankt dankt nu allen God; Hatikva Sonate (Variaties op het Israëlische Volkslied); Op bergen en in dalen; Uren, dagen, maanden, jaren (met ‘O God, die droeg ons voorgeslacht’); Ere zij aan God de Vader; U zij de glorie (met ‘Jezus leeft en wij met Hem’); Laat mij slapend op U wachten; Prijs mijn ziel de Hemelkoning; Psalm 68.

Label: JQZ

Bestelnummer:98039

Speelduur: 74’04’’

Booklet: uitklapleaflet (6 pagina’s, NL)

Prijs: € 17,95

Muzikale interpretatie * * *

Programmakeuze * *

Keuze van het instrument * * * / * * * *

Kwaliteit van de opname * * *

Informatie in het boeklet * *

Grafische vormgeving (cd en boekje) * * * / * * * *

Klik hier om dit artikel te bestellen

Velen kennen Zonnenberg als samensteller en arrangeur van het bekende EO-programma “Nederland Zingt”. In die hoedanigheid moeten we deze cd ook zien; Hollandse koraalkunst overgoten met een symfonische saus. Het is best verrassend dat Zonnenberg ditmaal kiest voor een symfonisch instrument, zeker gelet vanuit de tradities waarin hij speelt.

Het Adema-Schreurs orgel (recent gerestaureerd) in de Kathedrale Basiliek van Haarlem is niet de eerste de beste. Zo’n instrument vraagt nogal wat creativiteit van de organist, zeker als men improviseert. Met zijn 80 stemmen heb je als organist een keur aan registers en klankmogelijkheden tot je beschikking. Dit aspect blijft op deze cd echter onderbelicht. Teveel improvisaties hebben dezelfde opbouw en structuur. Ook de klankkleuren (registerkeuzes) zijn vaak identiek en eenzijdig. Verder veel herhalingen (wat inherent is aan deze stijl) en niet vrij van citaten. Echter, wie Zonnenberg kent weet dat en accepteert dat. Hij is geen improvisator in de trant van organisten zoals Gerben Mourik en Henco de Berg. Die staan in een geheel andere traditie. Neem hier de cantus-firmus bewerkingen bijvoorbeeld, zoals we die kennen van onder andere Feike Asma. Ze klinken op dit instrument minder overtuigend en zeker in combinatie met de tremulant want die heeft op zo’n instrument een heel andere functie. Vanuit zijn tradities gezien is dit orgel dan ook geen logische keus. Maar enigszins begrijpelijk is het wel. Lekker groot orgel, goede kathedrale omstandigheden, dat moet haast vanzelf gaan zal hij gedacht hebben! Zonnenberg doet dan ook flink zijn best om dat waar te maken en hij komt hier tot best aardige en leuke dingen. Hij is een enthousiaste speler en menig liefhebber van dit genre zal deze klanken weten te waarderen. Er zijn ook mooie en spannende momenten te beleven zoals in Psalm 72 wanneer het tweede deel van de melodie bewerkt wordt. Zonnenberg weet wel wat hij doet en dat is een aspect wat bij menig collega in dit genre ontbreekt. Positief dus.

De vormgeving van het product is keurig voor elkaar. Een uitklapbaar leaflet met aan de ene kant het fotowerk (met een fraaie foto van het interieur van de kerk) en aan de andere kant de tekst waaronder de dispositie van het orgel. De opname is ruimtelijk en gaat hier en daar ten koste van duidelijkheid maar is goed van kwaliteit. Overigens is de kathedrale basiliek zeer de moeite waard om eens een keer te bezoeken. De architectuur is bijzonder en de kathedrale ruimte roept een bijzondere sfeer op.

Tot slot: Een productie met een knipoog naar het symfonische orgel die vast zijn weg zal weten te vinden. [JAN-WILLEM VAN BRAAK]

Klik hier om dit artikel te bestellen

© 2007 www.orgelnieuws.nl