Koormuziek van Finzi, Bax en Ireland vanuit Westminster Abbey

Wacht even … Een bespreking van een cd met koorwerken op ORGELNIEUWS? Ja! Daar kan de eenvoudige reden voor gegeven worden dat er ook een orgel te horen is op deze geluidsdrager, maar dat zou wat te simpel geredeneerd zijn.

Als het om deze cd gaat, wil ik graag het orgel als begeleidingsinstrument voor het voetlicht brengen. Iedere organist die (tevens) begeleider is, weet dat dit een aparte discipline is. Of het nu om de begeleiding van samenzang gaat, solisten, instrumentalisten, of van een koor. Sterker nog, begeleiden is niet alleen een vak apart, het is in veel gevallen lastiger dan het goed spelen van een orgelsolo.

Niet zelden wordt het orgel in ‘samenspraak’ met anderen als een stoorzender gezien en wordt ieder register meer dan een fluit 8’ als overheersend beschouwd. Welke organist kreeg niet van een koordirigent of een mopperende kerkbezoeker te horen dat het te luid was?

Nu hebben de Britten geluk met veel van hun instrumenten. Je trekt – oneerbiedig gesproken – een partij registers open, speelt vervolgens met het swell pedal en er gebeuren wonderen. Daarvan zijn genoeg voorbeelden op cd te vinden en gelukkig maar.

Deze cd is echter van een andere orde. Het samenspel van koor en orgel in Westminster Abbey, van James O’Donell (koordirigent) en Daniel Cook (orgel) is hét voorbeeld van hoe het óók kan.
Soms voel (!) je alleen de Double Open Wood 32 in het pedaal, maar Cook schrikt er evenmin voor terug de nodige hogedruk-toeters te gebruiken. Ik waarschuw u vast…

Op deze cd klinkt een voortreffelijk koor. O’Donnell heeft de afgelopen jaren ongekende dingen gedaan in Westminster Abbey, maar het orgelspel mag er ook zijn. Letterlijk én figuurlijk. Geen dialoog waarbij de ander steeds denkt: “Zo dadelijk mag ik weer!” Nee, een uniek samenspel van twee partijen die elkaar ruimte gunnen en elkaar versterken. Zelden heb ik dit hoogstaande muzikale partnerschap tussen orgel en koor op cd gehoord.

Van drie componisten horen we composities. Namen die we niet zo snel op cd’s met ‘The Greatest Choral Works’ zullen tegenkomen: Gerald Finzi, Arnold Bax en John Ireland. Het zijn componisten die – dit geldt voor zoveel Britten uit de twintigste eeuw – vooral muzikale schilders zijn, mystici, sterk verbonden met het religieuze, ook al heeft een Finzi geen directe banden met het christendom.

Opnieuw zeg ik: ‘Wij horen in ons land deze componisten te weinig!’ Toevallig bladerde ik afgelopen week door de concertagenda van het Concertgebouw en dan zie je dat we daar bijna dagelijks worden getrakteerd op Mozart en Beethoven. Niets ten nadele van deze giganten, maar op het muzikale vlak lijkt een ‘Brexit’ reeds veel langer van kracht te zijn…

De opnamekwaliteit is buitengewoon. Koor en orgel komen volledig tot hun recht. Moest je bij de eerste Hyperions regelmatig spelen met je volumeknop, daarvan is thans geen sprake meer.  Het booklet bevat een boeiende uitleg van de uitgevoerde muziek en de gezongen teksten zijn afgedrukt.
Over de uitvoerende musici en het orgel ontbreekt informatie.

Het overkomt mij zelden dat een cd mij van begint tot eind weet te boeien en te ontroeren. En dan is er bijna aan het einde ook nog die roerende solo in ‘Ex ore innocentium’ van John Ireland. Dat de schrijver van dit lied, bisschop Walsham How, bekend stond als kindervriend, wordt in dit lied voor Stille Zaterdag muzikaal onderstreept door de bijzondere stem van de jonge solist.

Opnieuw een mijlpaal in de Hyperion-serie vanuit Westminster Abbey. De moeite waard om op ORGELNIEUWS onder uw aandacht te brengen. Had ik deze bespreking voor ‘Luister’ moeten schrijven, dan had ik een tien van harte gegeven.

 


Finzi – Bax – Ireland

The Choir of Westminster Abbey – Daniel Cook (organ) – James O’Donnell

My lovely one Op 27 No 1; God is gone up Op 27 No 2; Welcome sweet and sacred feast Op 27 No 3; Let us now praise famous men Op 35; Lo, the full, final sacrifice Op 26; Magnificat Op 36 ‘My soul doth magnify the Lord’ (Gerald Finzi); I sing of a maiden that is makeless; This worldes joie (Arnold Bax); Greater love hath no man; Ex ore innocentium; Te Deum in F (John Ireland)

Label: Hyperion Records
Nummer: CDA68167
Speelduur: 73’40
Booklet: 16 pagina’s (EN)
Prijs: € 19,99
te bestellen bij BOL.com

 

Nu u hier toch bent ...

Al meer dan 15 jaar leest u op ORGELNIEUWS alle actualiteiten uit het (Nederlandse) orgelleven helemaal gratis. En dat willen we graag zo houden!

Een levendige orgelwereld vol activiteiten heeft dat mede mogelijk gemaakt. Noodgedwongen staat een groot deel daarvan nu op een laag pitje. Maar het nieuws gaat door, ook in deze tijd. 

Daarom is uw bijdrage, hoe groot of klein, nu nog belangrijker. Zo blijft u voor nu en de toekomst actueel en objectief betrokken op de orgelcultuur! Het is maar een kleine moeite. Dank u wel.