18 november 2018

RECENSIE Bach – Toccatas, Preludes and Fugues – Kåre Nordstoga

Kent u cd’s van het vermaarde orgel van de St. Johanniskirche te Lüneburg? Ja, grammofoonplaten, onder andere van Michael Schneider en ook van ‘onze’ Piet Kee en Albert de Klerk (Telefunken) en, niet te vergeten, E. Power Biggs met Buxtehude.

Piet Kee glorieerde met indrukwekkende uitvoeringen van Bachs Prelude en Fuga in c BWV 546 en Walthers Partita ‘Jesu meine Freude’. Veel cd’s van dit toch monumentale historische orgel kennen we echter niet.

In eerste aanleg is het orgel gemaakt door Niehoff, een orgelmaker die ook in ons land een erfenis heeft nagelaten (onder meer in ’s-Hertogenbosch). Uitbreidingen volgden, onder verantwoordelijkheid van ‘groten’ als Jacob Praetorius en Heinrich Scheidemann.

Van 1698 tot 1733 was Georg Böhm cantor-organist in de St. Johanniskirche en ook hij heeft ‘Erweiterungen’ begeleid. Schnitger-leerling Dropa voorzag het instrument van deugdelijk voetwerk. In de twintigste eeuw werkte vooral Von Beckerath (1953, 1976, 1992) aan het instrument.

Alleen al vanwege het niet zo vaak geregistreerde instrument is de uitgave van Lawo dus waardevol. Behalve het kostelijke instrument (decennia geleden voor het laatst gerestaureerd) is er het souvereine spel van Nordtsoga.

Nordstoga speelt met de innerlijke rust en overtuigingskracht van een gerijpt Bach-interpreet. De vertolkingen van de Noor zijn nergens modieus of gewild; geen extreme tempi of bonte versieringen maar een evenwichtige Bach die nauwelijks verveelt. Een voortvarende en frisse aanpak in Bachs D-dur BWV 532 – echter niet zo buitengewoon fraai als de onvolprezen opname van Cristina García Banegas op het orgel van de Oude Kerk van Amsterdam (Tuliprecords TRCS 600604); een statige c-moll BWV 546, maar zonder de ‘dwingende’ aanpak van Kee in Alkmaar (Chandos 0501). Het Lüneburger orgel is mooi geprofileerd opgenomen. Hoe monumentaal klinken de grote akkoorden in die prachtige Toccata in f BWV 540!

Kortom, prachtig Bachspel op een indrukwekkend historisch instrument dat niet zo heel vaak is opgenomen. Het is intussen, bij alle waardering, wel de vraag of Nordstoga met zijn degelijke en zeker ook muzikale aanpak een niet te missen bijdrage in de markt zet, zeker in het licht van de vele fantastische Bachintegrales met name uit ons eigen land.

 


BACH Toccatas, Preludes and Fugues

Kåre Nordstoga – St. Johannis, Lüneburg

Toccata and Fugue in D minor BWV 565; The Little Fugue in G minor BWV 578; Prelude and Fugue in C major BWV 545; Partita sopra O Gott, du frommer Gott BWV 767; Prelude and Fugue in F minor BWV 534; Prelude and Fugue in G major BWV 550, Prelude and Fugue in C minor BWV 546; Prelude and Fugue in D major BWV 532; Fugue in B minor on a theme by Corelli BWV 579; Toccata and Fugue in F major BWV 540; Partita sopra Christ, der du bist der helle Tag BWV 766; Prelude and Fugue in A major BWV 536; Prelude and Fugue in A minor BWV 543; Prelude and Fugue in B minor BWV 544

Lawo Classics – LWC1153, 2CD, TT 65’47 + 73’02, booklet 12 pagina’s NO/EN, prijs € 22,95 | challengerecords.com

 

Lees ook
Bach - Sonatas - Kåre Nordstoga

 

X