RECENSIE ‘Banegas met Bach in Oude Kerk Amsterdam’

Voor mij ligt een ‘EP’ van N.V. Bovema/His Master’s Voice; een zogenaamde 45-toerenplaatje met een opname van Piet Kee uit Alkmaar. Op de voorzijde prijkt een groengemaakte zwart-witfoto van het wereldberoemde Laurensorgel (‘een van de prachtigste Barokorgels van Europa’).

Kee kan slechts vier Bachkoralen kwijt. Niet de BWV-nummers, maar de Petersbanden worden vermeld. De toen recente restauratie door D.A. Flentrop (1949) wordt gememoreerd. De liefhebber stelde zich in die dagen tevreden met een enkele ‘geluidsopname’ van een instrument. Zoiets kon je toen bijvoorbeeld kopen bij een winkel die zich tooide met de naam ’t Ultrafoonhuis.

Wij worden inmiddels verwend met een overvloed aan fraaie geluidsdocumentaties van ons historische orgelbezit. Worden misschien mede om die reden werkelijk goede concerten minder bezocht? Binnen korte tijd de tweede barokplaat op het veelbesproken Ouderkerksorgel. Eerder verscheen al een prachtige plaat van Imbruno (TURE 185002). Een bont recital is recent niet verschenen. Vormt deze barokke programmering een onbedoelde preambule op de ophanden zijnde restauratie?

Mevrouw Banegas speelt een Bachplaat vol. De onvergetelijke Ewald Kooiman speelde in de Oude Kerk zijn deel 7 van zijn eerste Bach Integrale: een ‘dubbel-LP’. Het programma van Cristina García Banegas is afwisselend: grote en kleinere preludes en fuga’s, koralen en Bachs (?) Pedaaloefening in g. Banegas speelt voortvarend en feestelijk – al meteen bij de inzet met het stralende Praeludium in C (BWV 545). De registratie voor de linkerhand van het duet ‘Allein Gott in der Höh’ sei Ehr’ zal bedoeld zijn als imitatie van de begeleiding van de sopraan, maar vind ik wat minder geslaagd. Nog voortvarender klinkt het Praeludium in D (BWV 532). Banegas werkt in terrassen, wat ik hier heel effectvol vind. Zo ook de Fuga. Een vlotte tempokeuze en heerlijk pittig spel! Fraai non-legato, zonder dat het stoterig gaat klinken. Banegas is mede opgeleid door Marie-Claire Alain en dat is te horen in de helderheid en de ‘onverzettelijkheid’ van haar spel. Mede door de aanspraak van de begeleidende registers in Erbarm dich mein, o Herre Gott (BWV 721) klinkt het koraal intens smekend. Vooral niet onvermeld mag blijven indrukwekkende van de rol van de Bazuin 16′, in bijvoorbeeld het Praeludium in b (BWV 544) en natuurlijk in het Pedalexcercitium in g (BWV 598). En, o ja, die Cymbel van het Bovenwerk! Hij mag even in één van de Acht Kleintjes, die als uitsmijter dient.

De uitstekende opname was, evenals bij de plaat van Matteo Imbruno, in handen van Arnold Meijer. De lay-out is weer stijlvol.

Na de platen van Imbruno en Banegas noem ik ons Ouderkerksorgel toch ook maar ‘een van de prachtigste Barokorgels van Europa’. Mocht er binnenkort toch nog zo’n bont recital uitkomen van ‘de Oude Kerk’, dan behoud ik mij de vrijheid tot een andere kwalificatie voor.

Uitvoering * * * *
Opname * * * *

 


Johann Sebastian Bach – Cristina García Banegas

Oude Kerk Amsterdam

Programma: Praeludium C Dur, BWV 545; Largo a moll, BWV 529/2; Fuga C Dur, BWV 545; Choral ‘Allein Gott in der Höh sei Ehr’, BWV 711; Praeludium und Fuge d moll, BWV 554; Choral ‘Wer nur den lieben Gott lässt walten’, BWV 691; Choral ‘Jesus, meine Zuversicht, BWV 728; Praeludium D Dur, BWV 532; Fuge D Dur, BWV 532; Choral ‘Erbarm dich mein, o Herre Gott, BWV 721; Choral ‘Herzlich tut mich verlangen’, BWV 727; Praeludium h moll, BWV 544; Fuge h moll, BWV 544; Choral ‘Nun lasst uns den Leib begraben’, BWV 1111; Choral ‘Christus, der ist mein Leben’, BWV 1112; Pedalexercitium in g, BWV 598; Praeludium und Fuge C Dur, BWV 553

Label: Tuliprecords.nl ‘Composers Series’
Nummer
: TRCS 600604
Booklet: 12 pagina’s (EN)
Prijs: € 18,50

 

© 2010 www.orgelnieuws.nl