19 september 2018

RECENSIE Bierling Live – Improvisaties & Composities

geert bierling live cd

Het is een fantastische binnenkomer, de Forgotten Rondo, waarmee Geert Bierling het Harderwijkse orgel direct stevig neerzet. Het verhaal erachter is hilarisch: Bierling zou de Rondeau Reconstructie van Jacques van Oortmerssen spelen tijdens een concert, maar in Harderwijk aangekomen bleek de partituur niet in de tas te zitten.

Voor Bierling geen probleem, met de Rondeau van Van Oortmerssen in zijn achterhoofd improviseerde hij zijn eigen variant. Dat levert een boeiend relaas op van flarden Jacques met een stevige eigen inbreng van Geert. Wat mij betreft een prachtige ode aan de vroeggestorven grootmeester om deze improvisatie uit te brengen. Ook Bierling zou zijn Rondo achteraf nog eens op kunnen schrijven.

We hebben het hier over een cd van eigen werk en improvisaties die Geert Bierling samenstelde vanuit live opnamen die tussen 1999 en 2016 werden gemaakt tijdens diverse concerten in het land. Een groot deel van de cd is gevuld met de koraalbewerkingen waar Bierling vooral bekend van is geworden. Enkele kennen we al van andere opnamen, maar ze zijn sterk genoeg om nog eens herhaald te worden en te horen hoe Bierling rekening houdt met het instrument wat hij onder handen heeft. Goede bijkomstigheid is overigens dat het grootste deel van deze koralen inmiddels is gepubliceerd, waardoor het uitnodigend werkt om zelf aan de slag te gaan.

Het mooie van Bierling is dat hij niet alleen in staat is om in de klassieke traditie boeiende koraalbewerkingen te schrijven – vooral de koralen ‘Jesu, meine Freude’ en ‘Allein Gott in der Höh sei Ehr’ zijn daar hele mooie voorbeelden van – maar ook in andere stijlen tot unieke ‘woord- en toonschilderingen’ kan komen. Beluister de verstilde Psalm 65 maar eens (alleen is de uitkomende stem hier wel wat dominant aanwezig, een eerdere opname in Delfshaven is wat dat betreft beter in balans, maar daar mis je dan weer de ‘schwung’ van de Rotterdamse Kathedraal).

In het goed gedocumenteerde booklet geeft Bierling de nodige achtergrondinformatie. Dat is niet alleen leuk om te lezen, maar geeft ook gelijk een klein lesje improvisatie, bijvoorbeeld hoe je boven een becijferde bas kunt improviseren. Of hoe Bach, en Bierling in het verlengde daarvan, op een harmonisch schema meerdere composities kan bouwen. Vrijere improvisaties zijn te vinden in de vorm van een I Love Bach (waarbij het even lijkt of Hakim voorbij komt) en over het oude opstandingslied ‘Ontwaakt gij die slaapt’. Dat zijn dan ook echt de improvisaties waar Bierling zijn fantasie en energie de vrije loop laat.

Al met al een mooi document, waarin een vaardig musicus niet alleen zijn kunnen toont, maar ons ook inzicht geeft in het ambacht van componeren en improviseren. Dat hij daarbij ook nog eens zes totaal verschillende maar boeiende instrumenten demonstreert is mooi meegenomen.

 


BIERLING live

Improvisaties & Composities van Geert Bierling

Forgotten Rond (improvisatie, Grote Kerk Harderwijk, 2000); Koraalpartita over ‘Nun danket alle Gott’ (Grote Kerk Maassluis, 2001); Preludium in d (improvisatie, De Doelen Rotterdam, 2016); Koraalfantasie en zetting over ‘Allein Gott in der Höh sei Ehr’, Koraalvoorspel over ‘Jesu, meine Freud’, Koraalvoorspel over ‘Was Gott tut, das ist wohlgetan (Hoflaankerk Rotterdam, 2001); Preludium in d (improvisatie, De Doelen Rotterdam, 2016); Sinfonia in e naar BWV 855a, I Love Bach [improvisatie] (Laurenskerk Rotterdam, 2004); Méditation pour Orgue ‘Pour toi, le silence est louange, Elohim’  – Psalm 65, Preludium en Fuga in e (HH. Laurentius en Elisabethkathedraal Rotterdam, 1999); Koraalfantasie over ‘Ontwaakt, gij die slaapt en sta op uit de doôn’ (improvisatie, Grote Kerk Harderwijk, 2004).

Classical Records – 062017, 72’24, booklet 32 pagina’s  (NL), prijs € 15,00

Bestellen en luisterfragmenten: www.geertbierling.nl

 

X