RECENSIE Cecilia McDowall – Sacred Choral Works

cd cecilia mcdowall sacred choral works

Cecilia McDowall (70) is een Brits componiste. Haar oeuvre is divers, maar vooral haar koormuziek wordt relatief veel uitgevoerd. Haar stijl en vormentaal is, net als bij Arvo Pärt, verwant met oudere muziek. Bij het eerste nummer van deze cd met koorwerken waan je je even in de Middeleeuwen.

McDowall componeert lang aangehouden tonen waarboven zich een melodie ontspint. Helemaal vreemd is haar werkwijze niet, want de titel van het eerste nummer luidt Alma redemptoris mater. Het zijn ook oude teksten die ze toonzet. Maar er volgen verderop op deze cd moderne samenklanken, maar ook die zijn geworteld in de geschiedenis. Bijvoorbeeld in Adoro te devote komt een knipoog voorbij naar het Miserere van Allegri.

Zeer hoog niveau

The Choir of Trinity College Cambridge voert McDowalls muziek prachtig uit. Het koor bestaat, zoals de naam al doet vermoeden, uit studenten van Trinity College in Cambridge. Het koor maakte al eerder opnamen van vocale muziek van eigentijdse componisten, zoals een cd met muziek van Owain Park. Onder leiding van hun dirigent Stephen Layton (1966), zelf ook componist van nieuwe koormuziek, zingen ze ook nu weer op zeer hoog niveau.

De foto in het hart van het boekje, waarop alle zangers staan, is leuk om naar te kijken. Al deze meer dan dertig blij kijkende jongvolwassenen, zorgen ervoor dat er een toekomst is voor de muziekcultuur in hun land. Behalve King’s en St. John’s College Choir zijn er in Cambridge dus nog meer topkoren in de colleges te vinden, al bestaan die niet allemaal uit jongens en mannen.

St George’s Chapel

Op de cd staat naast a capella koorwerken een werk voor orgel: de O Antiphon Sequence’ gespeeld door organ scholar Alexander Hamilton. Het werk is opgenomen in St George’s Chapel in Windsor. Vorige maand werd het ruim bemeten gebouw bij de uitzending van de uitvaart van prins Philip op de Nederlandse televisie ‘het kapelletje van de Britse koningin’ genoemd. De onwetende verslaggever had beter kathedraaltje kunnen zeggen. Dat de opname niet in de eigen ‘kapelletje’ van Trinity College is gemaakt, ligt voor de hand. Dat is ook een flink gebouw met daarin een drieklaviers Metzler. Maar dat neobarokke orgel is overduidelijk geen geschikt medium voor McDowalls orgelmuziek.

Het orgel in Windsor is gebouwd in 1966 door Harrison & Harrison in romantische stijl, met gebruikmaking van veel pijpwerk van het vorige orgel in de kerk. In 2019 verving Nicholson & Co. twaalf registers die van inferieure kwaliteit werden bevonden. Daarbij werd een deel nieuw gemaakt, bijvoorbeeld drie tongwerken van het Swell. Andere vervangen stemmen zijn afkomstig uit afgedankte orgels, bijvoorbeeld het vorige orgel van de kathedraal van Worcester.

Ik vond het orgel in Windsor altijd al mooi, maar na de werkzaamheden van Nicholson is het nog mooier geworden. Op de website van Nicholson staat een zeer gedetailleerde dispositie met de herkomst van alle registers en de aard van de uitgevoerde werkzaamheden. Ook is er op die site en een artikel over de werkzaamheden.

Eigen sfeer

De achttien minuten durende O Antiphon Sequence voor orgel bestaat uit zeven delen die anderhalve minuut tot drie minuten duren. Elk deeltje heeft een heel eigen sfeer, van een ruige toccata met volle werk en tuba, tot zeer verfijnd met fluwelen strijkers in gesloten zwelkast. In het laatste deeltje duikt de melodie van ‘O kom, o kom, Immanuël op. Dat lied is zeg maar een berijmde versie van de O-Antifonen.

Het is fraaie muziek, zeer origineel en toch op en top Engels. Het werk is zeer geschikt voor orgelconcerten in adventstijd, maar losse delen zouden ook heel goed een plek in de liturgie kunnen krijgen.

Hyperion heeft het orgel prachtig opgenomen met veel ruimte en diepte.

Waardering: 4 uit 5.

Cecilia McDowall – Sacred Choral Works

Alma redemptoris mater; O Oriens;  Standing as I do before God;  Adore te devote; Deus, portus pacis; God is light; Love incorruptible; Three Latin motets (Ave Regina, Ave Maria, Regina caeli); O Antiphon Sequence (voor orgel); The Lord is good.

The Choir of Trinity College Cambrigde / Stephen Layton; Alexander Hamilton, orgel St. George’s Chapel, Windsor

Hyperion Records – CDA68251, TT 69’46, opname 01/2018, 01/2019 en 03/2020; booklet 20 p. EN, prijs vanaf £ 8,99 (mp3, FLAC, ALAC, cd) | hyperion-records.co.uk