RECENSIE Christmas at St George’s Windsor

Geef bij een digitale muziekservice de zoekopdracht ‘Christmas Carols’ op en je blijft scrollen door de beschikbare albums tot je een ons weegt.
Een gigantisch aanbod ligt er reeds, maar elk jaar wordt die enorme lijst niettemin uitgebreid.

Ieder jaar weer zetten we die bekende klanken aan en velen van ons zoeken dan bewust een opname van een Brits koor. We krijgen er maar geen genoeg van.

St. George’s Chapel bij Windsor Castle kwam in het verleden eerder met een kerst-cd, zelfs één met uitsluitend orgelwerken.  Die vroegere koor-cd’s waren vooral gevuld met Christmas Carols. Deze geluidsdrager bevat muziek in de bredere zin des woords voor Advent, Kerst en de Epifanie.

Witte lijn

Windsor Castle. Begin jaren negentig bezocht ik de Chapel. Nooit zal ik de guard vergeten die daar stond opgesteld bij één van de ingangen van het kasteel. In zo’n typisch wachthokje, compleet met berenmuts en automatisch wapen. Voor hem was een witte lijn op de bestrating geschilderd, met het bordje ‘Don’t pass the white line.’

Zo’n bordje nodigt uit dit nochtans te doen, hetgeen de nodige Japanse toeristen niet konden laten. De soldaat bulderde iedere twee minuten ‘Don’t pass the white line!’ naar de ondeugende Japanners en leek zijn wapen regelmatig op scherp te zetten. Zelfs zittend in de kerk hoorde je de arme bewaker van Her Majesty nog schreeuwen. Zoiets kan toch alleen in het Verenigd Koninkrijk …

Orgel

Heel veel indruk maakte het orgel van Harrison & Harrison niet op me, maar misschien lag dat aan de organist, of diens programma. Alleen de ‘Fanfare van Lemmens’ herinner ik me als orgelwerk waarbij het orgel in zijn volle glorie te horen zou kunnen zijn.

Is dit Windsor?

Op deze cd is het orgel bij track 3 voor het eerst te horen in ‘Saviour of the World’, van Alun Hoddinott. Een werk dat inderdaad om een duidelijk aanwezige muzikale begeleiding vraagt. Bij de nagalm sloeg de twijfel toe: ‘Is dit Windsor?’ Een blik in het booklet hielp mij snel uit de droom.

De titel ‘Christmas at St George’s Chapel Windsor’ doet wel vermoeden dat we een opname horen vanuit de koninklijke kapel, maar dit is geenszins het geval. De cd werd opgenomen in St Matthew’s Church te Northampton, waar begin jaren zeventig de nog maar pas overleden organist en dirigent Stephen Cleobury speelde en in All Hallows Church London, voor de werken zonder orgelbegeleiding. 

Heeft men bij de muziekkeuze geprobeerd een programma te creëren dat zomaar gezongen zou kunnen worden tijdens diensten of Evensongs in de kerk, de kerk zelf werd niet als opnameplaats gebruikt. Het booklet rept daar niet over.

Nu weet ik dat het orgel in 2019 onder handen is geweest, maar deze opname stamt van voor 2019. Was het instrument toen niet in goede doen? Het blijft gissen, maar wel teleurstellend, als je deze cd koopt met de gedachte dat je een opname vanuit die beroemde Chapel in huis denkt te halen.

Sprankelend

Dit loslatend, heeft de koper toch een fraaie cd in huis. Het koor zingt sprankelend. Het heeft elan. Sommige Britse koren blijven steken in een technisch zeer goede, maar muzikaal nogal arme uitvoering. Dat is op deze cd zeker niet het geval. Daarbij evenmin de overbekende kerstdeuntjes die ‘De Arabier’ ons vroeger voorschotelde in de Kalverstraat.  

Verrassing

De nodige muziek zal menigeen nimmer gehoord hebben. ‘Telling’ van Michael Finnissy was zo’n verrassing voor mij. Hoe mooi om zo’n tekst uit de zestiende eeuw te voorzien van een laat romantisch Engelse saus. En ‘Away in a Manger’ van David Briggs vraagt om meer van deze muziek!
Over ‘Daar krijg je geen genoeg van’ gesproken!

Oud en nieuw gaan sowieso hand in hand op deze cd, in een heerlijke afwisseling, want de serene muziek van de grote William Byrd neemt je zo weer mee naar ver vervlogen tijden.

Het orgel komt niet heel vaak voor op deze cd. Misschien was er daarom in het booklet ook geen aandacht voor assistant director of music en organist Luke Bond.

Tot ver in februari

Nee, geen opname vanuit Windsor, maar wel een cd met de koninklijke glans van een Engelse Kerst, mede dankzij het puike opnamewerk door Hypérion, die de luisteraar, dankzij de aandacht voor Advent en de tijd van Epifanie van november tot ver in februari kan draaien.


Christmas at St George’s Windsor

The Choir of St George’s Chapel, Windsor Castle
Luke Bond, organ (St Matthew’s Church, Northampton)
James Vivian, conductor

Byrd: Vigilate; Puer natus est nobis; Ecce advenit; Hoddinott: Sviour of the world; Gibbons: This is the record of John; Rheinberger: Rorate caeli; Finnissy: Telling ;Pärt: Bogoroditse Devo; Goldschmidt: A tender shoot; Gardner: Tomorrow shall be my dancing day; Ledger: Sussex Carol; I saw three ships; Adam: Cantique de Noel; Leontowytsch: Carol of the bells; Madden: Watts’ cradle song; Briggs: Aqay in a manger; Whitehead: The seven joys of Mary; Bullard: The Gracious gift; Jacques: A gallery carol; Warlock: Bethlehem Down; Martin: Nowell sing we
Chants: Creator of the stars of night; Puer natus est nobis; Ecce advenit

Hyperion – CDA68281, TT 70’23, opname 06/2018, prijs £ 8,99 – 13,50 (cd / downloads), | hyperion-records.co.uk of HIER!