RECENSIE Robert Schumann: Complete works for pedal piano or organ

cd schumann organ works daniel beckmann

Het leven van de grote componist Schumann verliep in allerlei opzichten tragisch. De op deze cd opgenomen werken stammen echter alle uit een relatief gelukkige periode uit het leven van Schumann. In 1840 trad hij in het huwelijk met Clara Wieck – zeer tegen de zin van haar vader. Hun eerste huwelijksjaren moeten de gelukkigste zijn geweest en in die tijd zijn deze werken ontstaan. 

De platen van het label Aeolus zijn doorgaans vruchten van grondige bezinning en lange rijping. Geen oppervlakkige zoveelste inspeling van bekend werk op een min of meer toevallig voorhanden zijnd instrument. Opname, teksten en artwork staan ook bij deze cd op de eenzame hoogte van alle producties van Aeolus.

Froberger, Sweelinck, Couperin, Vierne, Bach; er zijn al heel wat indrukwekkende opnamen verschenen. We kijken nog wel uit naar een complete Franck, Reger, Messiaen … Graag vermeld ik ook nog de hoge kwaliteit van het fotowerk in het boekje. Prachtige zwart-wit platen van details van het instrument.

Het hier opgenomen Bernhard Dreymann-orgel uit 1837 in de Sankt Ignaz-Kirche te Mainze is werkelijk een ideaal medium voor Schumanns nog wel blijmoedige vroegromantische werken. 1.535 van de 1.976 pijpen zijn origineel. Het orgel telt een aantal weemoedige achtvoeten waarmee mooi te kleuren valt. De restauratie van het instrument werd in 2019 door Eule voltooid. Daniel Beckmann vertolkt Schumanns werk met ‘innigen Ausdruck’. Voor deze opnamen zijn ‘de balgen getreden’ om ventilatorruis te voorkomen en een levendiger orgelklank te realiseren. 

Bijzonder zijn de 6 B.A.C.H.-fuga’s. Er is geen noodzaak om ze als set te spelen, maar het is wel bepaald indrukwekkend als je dat wel doet. Het wordt een soort B.A.C.H.-symphonie met lichtvoetiger middendelen en een imposante finale. 

Van Schumanns zo prachtige vroegromantische werk kennen we opnamen van onder meer Olivier Latry in St. Omer, Simon Preston in de Royal Albert Hall, Arjen Leistra in de Oude Kerk van Delft, Kees van Houten in de Kathedraal te ’s-Hertogenbosch en Roger Judd in de Laurenskerk van Rotterdam. Het moge chauvinistisch klinken, maar vooral Arjen Leistra en Kees van Houten gooien wat mij betreft hoge ogen. De B.A.C.H.-fuga’s klinken dramatisch mooi in Den Bosch en het orgel van de Oude Kerk van Delft is toch zó mooi voor Schumann. 

Ook de kanonische Etudes (op. 56) en de Schetsen voor Pedaalvleugel (op. 58) komen verfijnd en welluiddend tot klinken op het Dreymann-orgel. Deze prachtige plaat maakt nieuwsgierig naar hoe Mendelssohn en Brahms hier zouden kunnen klinken. Weer een aanvulling op de catalogus van Aeolus …? 

Robert Schumann: Complete works for pedal piano or organ

Sechs Studien für den Pedalflügel in kanonischer Form op. 56; Skizze für Pedalflügel op. 58; Sechs Fugen über den Namen BACH op. 60

Daniel Beckmann, Dreymann-orgel, St. Ignaz, Mainz (D)

Aeolus – AE-11201, SACD, TT 73’00, € 18,51 | aeolus-music.com