Sounds of St Giles [RECENSIE]

Sounds of St Giles

The Mander East organ of St Giles Cripplegate, London

Thomas Trotter

Organ Concerto No.16 in F (G.F. Handel arr. T. Trotter); Four Renaissance Dances : La Shy Myze / Belle et jeune fleur de quinze ans / Sur ‘La mi re’ / Saltarelle; Voluntary in D op 5 No.5 (J. Stanley); Trio Sonata No.1 in E flat (J.S. Bach); Partita sopra Nun freut euch (L. Rogg); Three Preludes founded on Welsh Hymn Tunes : Bryn Calfaria / Rhosymedre / Hyfrydol (R. Vaughan Williams); Scherzo from Organ-Symphony in C minor op.47 (F.W. Holloway); Prélude et Danse Fuguée (G. Litaize).

Label: Regent Records

Bestelnummer: REGCD302

Speelduur: 66’30”

Boekje: 12 pagina’s (EN)

Prijs: € 17,50

Muzikale interpretatie * * * *

Programmakeuze * * * * *

Keuze van het instrument * * * * *

Kwaliteit van de opname * * * *

Informatie in het boekje * * * *

Grafische vormgeving * * *

De middeleeuwse kerk van St. Giles without Cripplegate, zoals de naam voluit luidt, is een van de oudste kerken van Londen. Als gevolg van natuur- en oorlogsgeweld zijn van de huidige kerk alleen de koorarcade, de toren en de buitenmuren nog authentiek. Het is een fraaie kerk met een fijne akoestiek. Topensembles als The Sixteen en het Monteverdi Choir hebben hier opnamen gemaakt en dat zegt toch wel iets.

Anno 2009 herbergt de kerk maar liefst drie orgels. Een Great Organ, een Chancel Organ en een Practice Organ. Dat heeft mede te maken met het feit dat de kerk ook fungeert als onderkomen voor de St. Giles International Organ School.

Op deze cd draait het om het Chancel Organ van de firma Mander, dat in het voorjaar van 2008 in gebruik werd genomen. Het is bedoeld voor onderwijs, studie, kleinschaliger vieringen en concerten in het koorgedeelte van de kerk. Het orgel heeft vijftien stemmen en kent een aantal ‘special features for disabled people’. De meest opvallende optie is de mogelijkheid om de registerknoppen en voetpistons zichzelf te laten identificeren wanneer ze gebruikt worden. De term ‘sprekende stem’ krijgt zo een wel heel letterlijke betekenis…

Thomas Trotter, die ook het openingsconcert verzorgde, demonstreert het instrument hier met muziek uit de zestiende tot en met de twintigste eeuw. Op zijn programmakeuze valt weinig aan te merken, net als op zijn spel. Goed dat Trotter ook een aantal minder vaak gespeelde composities heeft opgenomen. Een energieke op neobarokke leest geschoeide partita van Lionel Rogg, een heerlijk luchtig Scherzo van Frederick Holloway en als sluitstuk de swingende Prélude et Danse Fuguée van Gaston Litaize (van wie we bijna zouden vergeten dat ook hij tot de dit jaar te herdenken componisten behoort). Bij dit alles is het bijna verbazingwekkend hoe het orgel zich houdt. Zo’n stoere en kleurrijke klank zul je bij niet veel orgels van dit formaat aantreffen! Ook aan poëtische zeggingskracht ontbreekt het bepaald niet, zo valt te horen in Vaughan Williams’ beroemde Rhosymedre.

Alle werken worden in het cd-boekje toegelicht door collega-organist David Gammie. De beschrijving van het orgel is afkomstig van John Pike Mander. Verder zijn er enkele foto’s afgedrukt, waarbij opvalt dat een totaalfoto van het orgel ontbreekt. De door Trotter gekozen registraties zijn jammer genoeg niet vermeld in het boekje.

Ten slotte: een medewerker van het blad Choir & Organ gebruikte in zijn verslag van het openingsconcert de woorden ‘multum in parvo’ (veel in weinig). Afgaande op deze cd moet ik hem gelijk geven. De studenten van de orgelschool mogen hun handen dichtknijpen met zo’n instrument. [JOOST VAN BEEK]

Meer informatie over kerk en orgel

http://www.stgilescripplegate.org.uk

http://www.mander-organs.com/portfolio/st-giles-withoutcripplegate.html

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2009 www.orgelnieuws.nl