À la venue de Noël [KEUZE VAN DE REDACTIE]

“Nu eens geen Engelse carols of andere toppers maar Franse melodieën in een aangenaam twintigste-eeuwse jas.” Recensent Aart de Kort was aangenaam getroffen door de nieuwste cd met kerstmuziek uit de Notre-Dame de Paris. “.. zo niet, overrompeld”. Dat werd op de burelen van orgelnieuwsredactie eigenlijk ook gevonden. Vandaar: de keuze van de redactie.

Text Example

advertentie




À la venue de Noël

Maîtrise & Grandes Orgues de Notre-Dame de Paris

Olivier Latry, Philippe Lefebvre, Jean-Pierre Leguay, Solistes aux Grandes Orgues de Notre-Dame de Paris. Yves Castagnet, orgue de l’église Notre-Dame de l’Annonciation à Paris.

Adeste fideles; À la venue de Noël; Sainte nuit pour les bergers; Joseph est bien marié, Jean-Pierre Leguay, orgue (Balbastre); Une vierge féconde; Noël étranger, Jean-Pierre Leguay, orgue (Daquin); Voisins et voisines; Leas anges dans nos campagnes; Variations sur un Noël, Olivier Latry, orgue (Dupré); Noël de Bethléem; Improvisation (Leguay); Je me suis levee; Il est né le divin enfant; Improvisation (Lefebvre).

Label: Hortus

Nummer: HORTUS063

Prijs: € 22,75

Uitvoering * * * * *

Opname * * * *

In de 80-er jaren kwam ik nog wel eens in de Notre-Dame en merkte altijd dat de kerkmuzikale fut er een beetje uit was. De oude Jehan Révert dirigeerde nog wel een koor maar erg sprankelend repertoire werd er niet meer gezongen. Organisatorisch was het de Belgisch priester Arnold Baetselare die, als een ware liturgische floormanager, de zaken regelde.

In 1991 besloten Franse staat (!), gemeente Parijs (!) en het bisdom dat het zo niet langer kon. Men richtte de organisatie Musique Sacrée à Notre-Dame op. Vanuit deze organisatie werd voortaan alles gestuurd: koren, organisten en concerten. Er kwam een koorschool en er werd driftig gewerkt aan kwaliteit.

Het resultaat van al dit werk is nu te horen op deze cd waar dirigent Lionel Sow zijn Maîtrise presenteerd. Yves Castagnet tekent voor de orgelbegeleiding (op het orgel van de Notre-Dame de l’Annonciation te Parijs, waar alle koorwerken op deze cd zijn opgenomen) terwijl zijn collega’s van het grote orgel (ofschoon Castagnet niet voor hen onderdoet!) Leguay, Latry en Lefebvre zich uitleven in literatuur en improvisatie.

Ik was aangenaam getroffen door deze schijf, om niet te zeggen: overrompeld. Het koor zingt loepzuiver maar niet te glad (zoals menig Engels koor) en dat is wel zo aangenaam. Bovendien zijn fraaie soli te horen. Nu eens geen Engelse carols of andere toppers maar Franse melodieën in een aangenaam twintigste-eeuwse jas. De meeste arrangementen zijn van de mij totaal onbekende Christian Villeneuve en ‘googlen’ op zijn naam heeft weinig zin wanneer er ook een Canadese Formule I-rijder is met dezelfde naam…. Het zijn werkelijk juweeltjes, evenals trouwens de creatieve harmonisaties die Lionel Snow en Yves Castagnet hebben gemaakt voor enkele andere (bekendere) Noëls.

Het grote orgel van de Notre-Dame wordt door Jean-Pierre Leguay gedemonstreerd in Noëls van Balbastre en Daquin. Leguay doet dat uiterst muzikaal en respectvol, tongwerken en tertsregistraties komen uitvoerig aan bod en tonen dat het orgel deze muziek prima weet te vertalen. Minstens zo bijzonder is de haast bescheiden maar toch ook inventieve improvisatie van Leguay over Noël de Bethléhem, perfect aansluitend op het zojuist door het koor gezongen werk. Olivier Latry zet een gedegen maar gloedvolle vertolking van Dupré’s Variations sur un Noël neer. Bij dit stuk, en ook de improvisatie van Lefebvre, wreekt zich wel een beetje de nogal directe opname van het orgel. Slechts na het slotakkoord blijkt er toch ook iets van nagalm te zijn in de Notre-Dame…. Lefebvres improvisatie over “Il est né le divin enfant” (toch een erg leuk thema, dunkt ons) verzandt een beetje in het familiaire Notre-Damestijltje. Er is en blijft maar één Cochereau.

De opname is over het algemeen goed te noemen, zij het dat het hoofdorgel van de kathedraal, zoals reeds aangestipt, wat te direct is opgenomen. Het booklet is wel heel erg pover uitgevallen. Weliswaar staan alle gezongen teksten er in, maar blijven we verstoken van biografische info over dirigent en organisten en, irritanter, nergens staat iets vermeld over eventuele uitgave van de gezongen werken. Want dat mag duidelijk zijn: ook in Nederland kunnen we, naast de onvermijdelijke carols, best eens iets anders laten horen. Gezongen Franse Noëls bijvoorbeeld.