Bach: Organ Works Vol. 9 [RECENSIE]

Text Example

advertentie



Johann Sebastian Bach: Organ Works Vol. 9

Jacques van Oortmerssen

Christian Müller organ (1734), Waalse Kerk, Amsterdam

Praeludium und Fuge c moll BWV 549, Einige canonische Veränderungen über das Weihnachtslied ‘Vom Himmel hoch, da komm’ ich her’ BWV 769, Fuge c moll BWV 575, Sonate G dur à 2 Clav. et Ped. BWV 530, Vor deinen Thron tret ich/Wenn wir in höchsten Nöten sein BWV 668, Praeludium und Fuge e moll BWV 548

Label: Challenge Records

Bestelnummer: CC 72175

Prijs: € 22,25

Muzikale interpretatie * *

Programmakeuze * * * *

Keuze van het instrument * *

Kwaliteit van de opname * * * *

Informatie in het boeklet * * * *

Grafische vormgeving (cd en boekje) * *

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]
Onlangs kwam de negende Bach-cd van Jacques van Oortmerssen uit, opgenomen op het orgel van de Waalse Kerk in Amsterdam. Van Oortmerssen stelde een mooi, gevarieerd programma samen.

Het spel van Van Oortmerssen kenmerkt zich door een technische perfectie en doordachtheid. Dit laatste aspect is ook meteen mijn voornaamste kritiekpunt. Bij het luisteren miste ik de spontaniteit en levendigheid. Het Prealudium und Fuge c-Moll (BWV 549) is bijvoorbeeld een werk van de jonge Bach, dat bruist van onbezonnenheid en zou daarom veel levendiger en fantasievoller gespeeld kunnen worden. Ook bij de hoekdelen van de triosonate zijn de tempi naar mijn smaak te langzaam.

Een ander element dat opvalt, is dat Van Oortmerssen elk motief opnieuw aandacht geeft, dit werkt vermoeiend. Naar mijn gevoel gaat dit ook ten koste van de grote verhaallijn, je wordt er als luisteraar niet door meegenomen

Het Müller-orgel is op zichzelf een mooi instrument, alleen vraag ik me af of het programma wel geschikt is voor dit instrument. De dispositie bestaat voornamelijk uit prestanten, die al snel opdringerig worden. Van Oortmerssen lost dit op door veel gebruik te maken van de relatief zangerig klinkende prestanten 8 en/of 4. Veel stukken klinken in dezelfde registratie, je zou meer diversiteit in het orgelgebruik wensen. Bovendien vraag ik me af of bepaalde stukken niet veel speelser kunnen klinken (bijvoorbeeld de snelle delen van de triosonate).

Ook de akoestiek van de kerk werkt, zeker bij de plenumstukken, niet mee. Op sommige plekken werkt het zelfs in het nadeel van het stuk. Bijvoorbeeld in het Praeludium und Fuge c-Moll, waar je in bepaalde voorgeschreven rusten het effect van de ruimte mist.

Meer fantasie in het spel en de registratie van bijvoorbeeld de preludia en fuga’s zouden het geheel boeiender maken. Neem bijvoorbeeld de monumentale fuga in e-Moll BWV 548. In het boekje wordt de structuur van deze fuga uitstekend uitgelegd; waarom zou je dan deze structuur ook niet met je registratiekeuze bloot leggen? Nu klinken de Preludia en Fuga’s in c-Moll en e-Moll in nagenoeg dezelfde registratie, dit werkt vermoeiend.

Dit neemt niet weg dat het orgel met name in de koraalbewerking “Vor deinem Thron” en in het “Largo” uit de triosonate prachtig klinkt. Hier sluit het spel van Van Oortmerssen ook prima aan bij de sfeer van de compositie.

De hoes van de cd ziet er verzorgd uit, maar oogt erg wit. Ik mis een mooie foto van het front, het had deze productie, letterlijk, wat kleurrijker gemaakt. De toelichtende tekst in het boekje is van voortreffelijke kwaliteit, alle stukken worden uitgebreid besproken. Het merkwaardige is echter dat de tekstschrijver niet wordt vermeld, evenals de opnamedatum en registranten. De mooie opname is van….., ook dit wordt niet vermeld. Jammer!

Samenvattend: ik kan niet erg enthousiast worden van deze cd. Er zijn veel Bach-cd’s op de markt, die misschien wel minder doordacht zijn, maar waarop wel met spontaniteit gemusiceerd wordt. [RIEN DONKERSLOOT]

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2009 www.orgelnieuws.nl