Leendert Verduijn speelt orgeltranscripties in Zaltbommel

Het Wolfferts-orgel in Zaltbommel mag zich gelukkig prijzen. Ruim veertig jaar geleden was nestor Goosen van Tuijl een drijvende kracht achter een geslaagde restauratie, en sindsdien is het instrument steeds weer toevertrouwd aan jonge, getalenteerde handen. Na het plotselinge overlijden van Hugo Bakker behoort nu Leendert Verduijn tot de vaste bespelers. En de liefde tussen speler en instrument is hoorbaar in iedere noot.

Text Example

advertentie



Voor zijn debuutalbum koos Verduijn ervoor uitsluitend transcripties te programmeren. Een uitstekende keuze: niet alleen omdat hij zich daar, naar eigen zeggen, het meest thuis bij voelt, maar vooral omdat het resulteert in een dik uur pure speelvreugde, waarin werkelijk heel Bommel voorbijtrekt.

En laten we wel wezen: in de tijd dat dit instrument gebouwd werd, lag de orgelliteratuur doorgaans ook in de onderste la. Het transcriberen bood toen al een rijke bron van repertoire. Het geeft bovendien de mogelijkheid om te steunen op bestaande meesterwerken, terwijl je er tegelijkertijd een heel persoonlijke invulling aan kunt geven. Precies dat weet Leendert overtuigend te doen.

Een buitengewoon indrukwekkend hoogtepunt is Funérailles van Franz Liszt. Het werk vertoont raakvlakken met het onder organisten bekendere Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen. Met andere thematiek voert Liszt hier zijn gevecht met de dood, waarbij een ongekende emotionele lading vrijkomt. Leendert accentueert dat door vooral de karakteristieke tongwerken in te zetten, die in het worstelen, klagen en berusten een bijzondere rol spelen.

Naast de kwaliteiten van de organist verdienen de registranten een dikke pluim; ze moeten flink aan de bak. Het bewijst maar weer eens: orgelspelen is méér dan solistisch bezig zijn!

Over de manier waarop Verduijn de overige werken naar het orgel vertaalt, verklap ik verder niets. Luister vooral zelf, ontdek de werken, geniet van transcriptiekunst, het spel en de registratie. Daarbij verdient zowel het instrument als zijn jonge vertolker een diepe buiging — waarbij de akoestiek van de kerk ook een onmisbare bijdrage levert!

Leendert Verduijn – Orgeltranscripties vanuit Bommel

Mendelssohn-Bartholdy: Ouverture uit oratorium Paulus (arr. Best); Liszt: Funérailles uit Harmonies poétiques et religieuses (arr. Laube/Verduijn); Rachmaninov: Variaties op een thema van Corelli, opus 42 (arr. Smits); Tsjaikovski: Suite uit De Notenkraker (arr. Hohman/Verduijn)

Leendert Verduijn, Wolfferts/Heijnemann-orgel (1786), Maartenskerk, Zaltbommel

Uitgave in eigen beheer – z.nr. – TT 65’32, opname 04/2025, booklet 12 pp NL/EN, prijs € 15 | leendertverduijn.nl