Misschien wel aardig om de aftrap te geven voor een -hopelijk genuanceerde- gedachtenwisseling naar aanleiding van de recente bijdrage over de moderne mogelijkheden van sampling voor orgelliefhebbers.
Ik wilde twee benaderingen die ik uit openbare bronnen heb geput vergelijken:
A. Een opmerking van Gernot Wurst, een van de ‘sampelaars’ van orgels voor Hauptwerk. Het gaat om een verhelderende slotopmerking op de website http://www.prospectum.com/en/start.htm :
“Despite the high quality and very realistic sound of our virtual organs, a sample set is just a modern kind of ‘sound documentation’ which is not and will never be a substitute to a real pipe organ – just like listening to a cd is not a 100% substitute to attending a real concert.
The art of organ building – especially when it comes to real masterpieces – can only be fully experienced by visiting and listening to / playing the organs themselves.
However, in most cases this is not possible. Then, judging by many replies from enthusiastic PROSPECTUM sample set users, a virtual organ is a useful, instructive and entertaining alternative.”
B. Daarnaast wilde ik het interview oplaatsen dat de heer Gert. A. van de Weerd, directeur van Johannus Orgelbouw, in de uitzending van 15 februari van de Reformatorische omroep gaf, zie website http://www.reformatorischeomroep.nl
Uit dit interview noteerde ik dat Johannus het pijporgel heeft geëvenaard, en deze fabrikant het orgel in zijn benadering van het orkest zelfs voorbij streeft.
“Het gaat van koningin naar koning van de instrumenten”, “We staan eigenlijk eenzaam aan de top.”
Wim Eradus, Veenendaal
Klik hier om een reactie in te sturen voor de rubriek SCHERP