RECENSIE Drie Adema’s in Vollenhove

HENRI ADEMA  NIELS ADEMA  TON ADEMA

Orgelconcert Grote Kerk Vollenhove

De eerste gedachte die bij mij opkwam was ‘een familiefeestje!’  Dat werkt allerlei vooroordelen in de hand die (gelukkig!) niet bevestigd worden. Dus géén gemoedelijk gekeuvel maar een diepgaand ‘familiegesprek’.

Van de broers Ton en Henri ken ik een langspeelplaat uit Den Haag met romantische orgelwerken en een cd met koraalmuziek die vooral negentiende eeuws getint is. Als inspirator was Jan Zwart duidelijk aanwezig. Niels was mij onbekend. (Hij blijkt de zoon van Ton te zijn.) Het repertoire van deze cd is dan ook verrassend.

Niels opent met Bach’s Toccata in d BWV538. Hij brengt het werk soepel en virtuoos voor het voetlicht. Ook het prachtige ‘Liebster Jesu, wir sind hier’ BWV731 speelt hij fraai. Zó mooi ingetogen en met fraaie registraties; het laat niets te wensen over. Helaas blijft Bruhms (sic! zie achterkant booklet) hierbij wat achter. Dit stuk mag veel meer bravoure en schwung hebben. Technisch is het allemaal in orde, muzikaal is het zéker, maar het is te introvert. Anthonie van Noordts Psalm 24 inspireert hem tot een waardige, plechtige vertolking. Wat fijn dat zo’n jonge organist (tweedejaars conservatoriumstudent!) voor dit werk een lans breekt! Het smaakt naar meer…

Henri Adema is de meest introverte van de drie. Hij is dan ook het meest overtuigend in ‘Herzlich thut mich verlangen’ van Krebs en ‘Nun bitten wir den Heiligen Geist’ van Walther. Dat ingetogen mystieke spel past de muziek als een handschoen. Dit ontroert… Ondanks dat de andere vertolkingen hier niet aan kunnen tippen, wordt je toch gegrepen door de composities en de klank van het orgel.

Ton Adema opent met schitterende composities van Anthonie van Noordt. De korte variatie Psalm 15 is mooi neergezet. Driestemmig, maar wat een kleur! Helaas duurt het maar twee minuten… Gelukkig is Psalm 6 een stuk uitgebreider. Ook hier passeren veel klankkleuren de revue en laat hij zijn liefde voor de Psalmen duidelijk merken. Zeer doorleefd spel. Deze Nederlander slaat een subliem figuur tussen de meer bekende oosterburen. Vergelijking met Scheidt, Scheidemann en Tunder kan hij ruimschoots aan. (Misschien overtreft hij hen wel!)

Hier moet ik helaas ook de opmerking maken dat de bijgeluiden van het pedaal wel érg aanwezig zijn. Kon dit niet minder?  Ook ‘Ach Gott, erhör mein Seufzen’ van Krebs leidt wat aan dit euvel. Wat een mooie ‘bevindelijke’ muziek! Buxtehudes Praeludium und Fuge in D BuxWV139 sluit dit concert af. Ton gaat stevig van start. Bang voor risico is hij niet! Vooral het slot spettert de speakers uit. Heerlijk!

Een paar kleine puntjes zout op wat pietepeuterige slakjes: een uitkomende melodie klinkt ook zónder tremulant heel goed….. En, had er nog niet een Fantasia of koraal van Van Noordt bij gemogen? Er was nog zeker voor 15 minuten tijd over.

Hoe dan ook: u zult begrijpen dat deze cd een grote affiniteit van deze mannen met deze muziek laat horen en voelen. Vooral dat laatste is overduidelijk in de koraalgebonden werken. Het klinkt soms een beetje piëtistisch….

Niels Adema is een belofte voor de toekomst. Als hij doorgaat met ontwikkelen zal de zeggingskracht nóg groter worden. De anderen hebben hun stek gevonden en zijn als  kerkmusicus zéér gewaardeerd.

Deze uitgave smaakt naar meer. Het pleidooi van de heren Adema voor Van Noordt is hartverwarmend. Hopelijk komen er meer organisten die zich gaan verdiepen in onze ondergewaardeerde Nederlandse muziek en gaan jullie door met dit werk. [HENK VAN DER POEL]

Uitvoering:

Niels Adema * * * *

Henri Adema * * *

Ton Adema * * * / * * * *

Programmakeuze: * * * * *

Programma

Toccata in d-moll, BWV 538 (Bach); Liebster Jesu, wir sind hier, BWV 731 (Bach); Praeludium in e (Bruhns); Psalm 24 (Van Noordt); Herzlich thut mich verlangen (Krebs); Concerto del Sigr. Torelli (Walther); Nun bitten wir den heiligen Geist (Walther); Lobe den Herren, den mächtigen König der Ehren (Walther); Psalm 15 (Van Noordt); Psalm 6 (Van Noordt); Ach Gott! Erhör mein Seufzen (Krebs); Praeludium en Fuga in D-major, BuxWV 139 (Buxtehude)

Label: STH

Nummer: STH1410082

Prijs: € 14,90