RECENSIE Himmelwärts – Eric Koevoets & Jenny Haisma

Wie wel eens aan de voet van de Rotterdamse Oostzeedijk in de Sint-Lambertuskerk een orgelconcert heeft bijgewoond, is een bijzondere ervaring rijker.

Gastheer Eric Koevoets, die voorafgaand aan het concert in de consistorie voor een groep liefhebbers de te spelen werken toelicht met toonbeelden op de piano, de ontmoeting na afloop in de kerktuin, de mystiek van de kerk (die overigens dringend onderhoud behoeft) en vooral de omfloerste en poëtische klanken van het bescheiden maar welluidende Maarschalkerweerd-orgel.

In 2015 kwam er een kostelijk boxje met vier cd’s van twaalf Maarschalkerweerd-orgels uit: Verborgen Parels van Michaël Maarschalkerweerd. Helaas (of gelukkig?) reeds uitverkocht. Van de Rotterdamse parel kwam al eerder Voix Céleste uit, en nu Himmelwärts; beide platen gemaakt door Eric Koevoets. Koevoets is titulaire van het orgel in de St. Lambertuskerk.

Behalve beide recitals bracht Koevoets ook nog een cd uit Kralingen uit met de 2e en 5e symfonie van Widor. Himmelwärts is een zeer fraai vervolg op Voix Céleste. Een kunstzinnig in alle opzichten (spel, teksten, opname, artwork) verheven plaatje.

Liszts Variationen über ein Motiv (basso ostinato) aus der Kantate ‘Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen’ und dem “Crucifixus” der h-Moll Messe von Johann Sebastian Bach – waarschijnlijk de langste titel van een orgelwerk – is voor de een ‘een slaapverwekkende exercitie’ en voor de ander een intense ervaring. Liszt schreef het werk in 1862 nadat in enkele jaren twee van zijn drie kinderen waren overleden en hij ook andere treurige ervaringen te verwerken kreeg. Het werk markeert een overgang naar de uitermate boeiende late scheppingsperiode van Liszt – zo onnavolgbaar op piano vastgelegd door onze Reinbert de Leeuw.

Tournemires Toccata over het koraal Ad regias Agni dapes is een intrigerend werk. Tournemire is een zeer onderschatte componist, die een prachtig oeuvre heeft nagelaten, dat een schakel vormt tussen Franck, de late Widor en Messiaen.

Ook Wagners muziek is (vooral harmonisch) grensverleggend. De Wesendoncklieder zijn gebaseerd op gedichten van Wagners geliefde Mathilde en geschreven in de sfeer van Tristan und Isolde. De tere liederen zijn poëtisch en muzikaal gedacht en gedicht vanuit een innige zielsverwantschap. Jenny Haisma doet deze liederen met haar passende timbre volop recht.

Himmelwärts is een bijzondere cd met een afgewogen en geëigend programma voor deze Kralingse parel. De bescheiden Koevoets, die al eerder ook grote indruk maakte met een Franck-intégrale, brengt met zijn doordachte, technisch en esthetisch hoogstaande spel zijn hoorders Himmelwärts. Een verheffende plaat!

Himmelwärts

Eric Koevoets organ & Jenny Haisma soprano
Maarschalkerweerd Organ – St Lambertuskerk Rotterdam

Variationen über ‘Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen’ (Liszt); Wesendonck-Lieder (Fünf Gedichte für eine Frauenstimme) (Wagner, arr. Eisenmann/Koevoets); Toccata sur un Choral (from L’Orgue Mystique) (Tournemire); Tristan und Isolde: Vorspiel und Liebestod (arr. Horn/Koevoets)

Tuliprecords.nl – TURE 201928, TT 76’08, booklet 24 p. NE/EN, € 18,50

Eenvoudig te bestellen via een mail aan info@jqz.nl