RECENSIE Northern Lights – Christopher Herrick in de Nidarosdom in Trondheim

northern lights christopher herrick

Christopher Herrick heeft als concertorganist de orgelwereld door de jaren heen heel wat gebracht: onder andere met series als Organ Fireworks en Organ Dreams voor het label Hyperion.

Voor de laatste serie bijvoorbeeld registreerde Herrick Brahms’ op. 122 op het fantastische Father Willis-orgel in Truro Cathedral. En in Katwijk aan Zee nam hij op het Van den Heuvel-orgel de acht Sonates van Guilmant op voor de BBC. En, niet te vergeten, hij nam ook Bach op orgels van Metzler compleet op.

Het laatste deel van Organ Fireworks (voor Hyperion) verscheen in 2017. Northern Lights lijkt een vervolg. Het valt trouwens te hopen dat Northern Lights nog geen afsluiting is van Herricks indrukwekkende carrière.

Hij reisde en reist over de hele wereld om orgelconcerten te geven; zelfs voor de val van de Muur al in Rusland. In de achterliggende veertig jaar heeft Herrick zo’n 700 concerten gegeven in Scandinavische landen. Het maken van deze plaat in coronatijd zal voor hem vele herinneringen hebben oproepen aan de warme ontvangst die hij door de jaren heen heeft gekregen in noordelijke landen.

Hij is inmiddels al wel wat ouder, maar daar vallen in het geheel geen sporen van waar te nemen op deze nieuwe plaat. Zijn site vermeldt heel ambitieus: ‘As he nears his ninth decade, he hopes to continue playing concerts in cathedrals, concert halls or churches wherever there is a fine organ.’ En het grote orgel van de Nidarosdom is ‘a fine organ indeed’: het Steinmeyer-orgel uit 1930, gereviseerd door Kuhn in 2014. En in Trondheim hebben ze dan ook nog het Joachim Wagner-orgel uit 1741. Beide orgels zijn al treffend beschreven in recensies van collega’s. Beide instrumenten zijn trouwens een lust voor oor en oog.

Northern Lights kreeg ronkende recensies in de Britse pers. Dat zegt niet alles; enig kloek zelfbewustzijn kan men de Britten zelfs op orgelgebied niet ontzeggen. Maar Northern Lights is intussen wel een geweldig mooie plaat. Sowieso vanwege dat immense orgel dat overdonderend kan klinken, maar zich ook moeiteloos kan vermommen als een zompig harmonium. Een wolf in schaapskleren in de zachte passages.

Herrick buit de vele kanten van dit prachtige instrument uit met een keur aan ‘showpieces’. Brahms’ prachtige Preludium en Fuga in g is daartussenin een serieus intermezzo. Bijzondere vermelding verdienen de origineel getoonzette Scandinavische werken – nu eens niet louter Franse kleuren op een plaat met uitsmijters – en het bijzonder onderhoudende Amazing Grace van Iain Farrington.

Northern Lights, een stralende plaat die terecht de naam draagt van een spectaculair natuurverschijnsel.

Northern Lights

Takle: Yes! Farrington: Amazing Grace; Dubois: Fiat Lux; Praestholm: Se, nu stiger solen af havets skød, Op. 32 No. 1; I østen stiger solen op, Op. 11 No. 13; Du, som gir os liv og gør os glade, Op. 22 No. 10; Fletcher: Fountain Reverie; Festival Toccata; Börjesson: Toccata ‘Herren, vår Gud, är en konung’; Stamm: Toccata Giocosa; Gigout: Toccata; Brahms: Prelude and Fugue in G minor WoO10; Yon: Second Concert Study ‘Flying Feet’; Eftestøl: Bryllaupsmarsj ‘Wedding March’

Christopher Herrick, Steinmeyer-orgel, Nidarosdom, Trondheim, Noorwegen

Hyperion – CDA68376, TT 71’58, opname 08/2020, booklet 16 p. (EN), hyperion-records.co.uk