RECENSIE ‘Quatre-mains in Orléans’

Susanna Veerman et Wim Does Quatre-mains aux Orgues Cavaillé-Coll de la Cathédrale Sainte-Croix d’Orléans

De kleurrijke cover van de nieuwste plaat van Susanna Veerman en Wim Does zette mij even op het verkeerde been: ik meende een Festivo-uitgave in handen te hebben! Het betreft echter een uitgave die werd verzorgd in eigen beheer. De Festivo-uitgave, die als feestelijke uitsmijter één ‘quatre-mains’ werk bevatte, werd opgenomen in de St.-Antoine des Quinze-Vingts te Parijs. In de schitterende Cathédrale Sainte-Croix te Orléans werd het quatre-mainsspel van Wim Does en Susanna Veerman geregistreerd.

In deze kathedraal staan twee orgels van het genie Cavaillé-Coll. Het grote orgel uit 1880 werd enkele jaren geleden gerestaureerd. Louis Robilliard maakte er voor Festivo een onvergetelijke plaat met Widor’s Vijfde en Romane. In deze kathedrale ruimte staat ook een koororgel uit 1846 met zestien stemmen.

Het boekje bevat prachtige foto’s van Jaap Wiering. Hulde voor dit fotowerk: het oog wil ook wat. De teksten over de orgels zijn geschreven door de deskundige René Verwer.

De instrumenten, met name het grote orgel, klinken karaktervol en romig. Mozart gedijt ook op een Cavaillé-Coll. Het spel klinkt echter niet zo pittig en fel als je bijvoorbeeld in de overrompelende hoekdelen zou wensen. Wat dat betreft is de vermaarde opname van Thomas Trotter uit Farmsum mij nog altijd dierbaar.

Van Van Beethoven klinkt een smeltend Adagio. Het moet me van het hart dat Albrechtsberger en Hesse mij niet echt wakker vermochten te houden. Roth was een verademing. Prachtig geregistreerd! De vertolking heeft een grote muzikale spanning. Het werk van Bachs jongste spruit vond ik niet zo tot zijn recht komen in Orléans. Doe dat maar liever in bijvoorbeeld Harderwijk. De Grand Choeur Dialogué van Gigout ten slotte vind ik ook muzikaal niet zo interessant – een beetje schreeuwerig.

De grote Cavaillé-Coll van Orléans is een van de fraaiste monumenten van deze bouwer; misschien wel behorend tot de top vijf. Twee rasmuzikanten zijn op deze cd aan het werk. De gehele verzorging van het product is top. Maar dit glorieuze instrument verdient behalve Mozart, Van Beethoven en Roth gewoonweg betere muziek. De getalenteerde Susanna had mijns inziens beter de lijn van haar vorige plaat kunnen voortzetten. [ARJEN VAN KRALINGEN]

Uitvoering * * * (met name beïnvloed door de programmakeuze)

Opname * * * * *

Programma

Fantasia in f KV 608 (Mozart), Adagio für die Flötenuhr in F WoO 33/ 1 (Van Beethoven), Prelude and Fugue in Bes (Albrechtsberger), Fantasia in d op. 87 (Hesse), Dyptique pour Orgue à quatre-mains [cd-première] (Roth), Sonata VI in C op. 15 (J. Chr. Bach), Symphonic Pieces op. 14 no. 2 (Grieg), Bolero from Spanish Dances op. 12 no. 5 (Moszowski), Grand Chœur Dialogué from 6 Pièces d’Orgue (Gigout)

Label: eigen label Susanna Veerman

Nummer: WS-201001

Booklet: 32 pagina’s, EN/FR/NE