RECENSIE Revived in Tango

Guy Bovet is een organist die zich onderscheidt door zijn excentriciteit. Met enige regelmaat zoekt hij de grenzen van het orgelrepertoire op en probeert die te verleggen. Zo maakte hij in 1990 een cd op een Wurlitzer-orgel. En vorig jaar verraste hij tijdens het César Franck-concours in Haarlem met een uitvoering van een mis met operamelodieën van Verdi.

In 2000 verrijkte Bovet het repertoire met twaalf ‘Tangos Ecclesiasticos’ (kerktango’s). Bijzondere muziek is het, waarin Bovet keurige orgelklanken combineert met zinnelijke geluiden van de tango uit Latijns-Amerika. Zes van Bovets tango’s zijn door de Estse organiste Ines Maidre onlangs op cd gezet. Het aardige is dat Maidre de tango’s hier combineert met de muziek waardoor ze zijn geïnspireerd: barokke composities uit Spanje, Frankrijk, Duitsland en Italië. Daardoor kun je prima nagaan hoe Bovet in zijn tango’s oude muziek opnieuw tot leven brengt.

In de ‘Oorlogs-Tango’, bijvoorbeeld, is het strijdgewoel te horen uit een Batalla van Kerll, en in de ‘Bossanova-Tango’ de bezonken sfeer uit een Tiento van Bruna, – maar tevens onvervalste tangogeluiden, zoals melodieën met voorhoudingen, improvisatorische loopjes, terts- en sextparallellen, gesyncopeerde ritmes (3-3-2) en afgebeten akkoorden. En ondanks dat blijven Bovets tango’s netjes binnen de perken van de barokmuziek; want elke tango is geschreven in een kerktoon en volgt de regels van het contrapunt. In de ‘Tango op de 1e Toon’ is zelfs, behalve een canon op de manualen ook de hymne ‘Ave maris stella’ in het pedaal te horen – als was het een verset van De Grigny. Knap stukje werk !

Melancholiek klinkt Bovets ‘Dissonante Tango op de 4e Toon’, die verwant is aan Frescobaldi’s ‘Toccata Quarta’ voor de Elevatie; en speels klinkt de ‘Kattentango op de 10e Toon’, die gebaseerd is op Scarlatti’s ‘Fuga del Gato’ met z’n overmatige gemiauw.

De laatste tango op de cd is de meest uitbundige van de zes. Maar deze ‘Tango der Tango’s’ is dan ook opgedragen aan Johann Sebastian Bach. Maidre combineert deze tango met Bachs Preludium en Fuga in C (BWV 545), omdat niet alleen sfeer en toonsoort overeenkomen, maar ook omdat in beide stukken de laatste achtste van de maat extra nadruk krijgt (arrastre), net als in bandoneonmuziek. Je moet er maar op komen!

Maidre voert de werken uit op het Binvignat & Houdtappel-orgel (1793) van de Quintinus-kathedraal in Hasselt (België). Barokmuziek klinkt hier onweerstaanbaar mooi! Maar voor het spelen van sensuele tango’s is dit forse, Franse, wat dikkig klinkende instrument, niet bepaald gebouwd. Maidre weet er echter zo mee om te gaan dat het ondanks zijn leeftijd en postuur tijdens het dansen geen gek figuur slaat. Een bijzondere luisterervaring! Wie er alvast van wil genieten, kan via onderstaand filmpje een voorproefje krijgen.

REVIVED IN TANGO

Ines Maidre plays Bovet, Bruna, Kerll, De Grigny, Frescobaldi, Scarlatti & Bach
at the Binvignat & Houdtappel organ of St Quintinus Cathedral, Hasselt, Belgium.