RECENSIE Tchaikovsky at the Organ

jonathan vaughn tchaikovsky at the organ

Tchaikovsky, met zijn getormenteerde leven, heeft ons allerlei hoogromantisch Russisch snoepgoed nagelaten. Zijn leven inspireert nog altijd tot wilde speculaties, tot en met zijn geheimzinnige levenseinde toe. Tchaikovsky, die nimmer voor orgel componeerde, moet van Bach gezegd hebben dat zijn muziek wel mooi was, maar dat Bach géén genie was. Of Tchaikovsky dat wel was? Misschien is het gewoon geen relevante vraag.

Tot de specialiteiten van Tchaikovsky behoren zijn sterke melodieën en zijn verbluffende orkestraties. Jonathan Vaughn haalt alles uit de (orgel)kast om de noten van Tchaikovsky te kraken. Luister naar het smeltend fraaie Andante cantabile uit de Vijfde!

Vaughn bespeelt de Harrison & Harrison-orgel van de St. Mary Redcliffe te Bristol (Engeland). Dit orgel, in 2009 prachtig gerestaureerd, geldt als het mooiste orgel van deze bouwer en is één van de fraaiste Engelse romantische orgels – uitermate geschikt voor een project als dit. De ruimte van de indrukwekkende St. Mary Redcliffe, een meesterstuk van de Engelse gotiek (‘the fairest, goodliest and most famous parish church in England’, aldus Queen Elizabeth in 1574) werkt als een Wedgwood-bord waarop de gerechten tot hun recht komen. Het orgel is mooi vastgelegd door het team van Regent.

Vaughn is gezegend met een werkelijk duizelingwekkende virtuositeit. In het Allegro con fuoco uit de Vierde waarmee de plaat opent, spat het vuur er vanaf. Terecht roemt een Engelse recensent het gebruik van de Swell Pedal door Vaughn. Zonder zo’n technische beheersing zou de onderneming om Tchaikovsky te verorgelen overigens ook meteen tot mislukken gedoemd zijn.

Dit is de tweede plaat die Vaughn volgens dit recept maakt. Eerder ‘deed’ hij Wagner. Wie volgt – Brahms, Bruckner, Mahler? Hoewel ik eerlijk moet bekennen dat de prachtige Engelse orgelklank in deze buitengewone ruimte mij ook doet verlangen naar een plaat met echt (Engels?) orgelrepertoire, uitgevoerd door een artiest zoals Vaughn.

Tchaikovsky at the Organ

Transcriptions by Edwin Lemare and Jonathan Vaugh
Jonathan Vaughn- Organ of St Mary Redcliffe, Bristol

Finale: Allegro con con fuoco from Symphony no. 4 in F minor, op. 36 (arr. Jonathan Vaughn); Andante cantabile from Symphony no. 5 in E minor, op. 64 (arr. Edwin Lemare); Nocturne in C sharp minor, op. 19 no. 4 (arr. Lemare); Fantasy-Overture: Romeo and Juliet (arr. Lemare); Nutcracker Suite, op. 71a (arr. Vaughn)

Regent Records – REGCD494, TT 69’43, booklet 8 p. (EN), prijs £ 10,00 | regent-records.co.uk

RECENSIE Wagner at the Organ