Toccata Festiva [RECENSIE]

Text Example

advertentie



Toccata Festiva

Frédéric Ledroit & Jean-Pierre Ferey – orgue/piano & harmonium/piano

Toccata Festiva pour orgue et piano (Samuel Barber); Scènes du Moyen Âge (Léon Boëllmann); Six Duos pour harmonium et piano (Charles-Marie Widor); Pièces pour harmonium et piano (Eugène Gigout)

Label: Skarbo

Bestelnummer: DSK 4078

Speelduur: 61’08”

Boekje: 16 pagina’s (FR/EN)

Prijs: € 22,75

Muzikale interpretatie * * * *

Programmakeuze * * * * *

Instrumentkeuze * * * * *

Kwaliteit van de opname * * * *

Informatie in het boekje * * *

Grafische vormgeving * * *

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]
Het Franse label Skarbo heeft onlangs een cd uitgebracht met daarop zelden tot nooit eerder opgenomen muziek voor de combinaties orgel/piano en harmonium/piano.

De Toccata Festiva van Samuel Barber zorgt, zoals de naam al doet vermoeden, voor een feestelijk begin. Het werk werd geschreven voor orgel en orkest, ter gelegenheid van de inauguratie van het nieuwe orgel van de Philadelphia Academy of Music in 1960. Later bewerkte Barber zijn compositie voor orgel en piano en deze versie vind ik eigenlijk nog sprankelender.

Ook het volgende werk op de cd, Boëllmanns Scènes du Moyen Âge, is een afgeleide van het origineel, zij het ditmaal niet afkomstig van de componist zelf. Jean-Pierre Ferey maakte een fraai klinkende bewerking voor orgel en piano van dit aanvankelijk voor orkest geschreven stuk.

In beide werken mengen de klanken van het symfonische Beuchet-Debierre-orgel van de kathedraal van Angoulême zich uitstekend met die van de piano.

Het tweede deel van de cd bestaat uit muziek voor harmonium en piano, pretentieloze sfeerstukken met charmante melodieën en elegante harmonieën. Je waant je af en toe regelrecht in de Parijse salons van weleer.

Voor dit gedeelte verhuisde het gezelschap naar een nabijgelegen, intiem klinkende concertzaal. Ferey heeft zijn grote Steinway ingeruild voor een kleiner model van hetzelfde merk (hoe zou een Erard of een Pleyel hier trouwens geklonken hebben?). Ledroit bespeelt een fijnzinnig Alexandre harmonium uit 1865. Na eerder baanbrekend werk van onder meer Joris Verdin wordt hier opnieuw het bewijs geleverd dat kwalificaties als ‘psalmenpomp’ of ‘surrogaatorgel’ volstrekt achterhaald en misplaatst zijn.

In het boekje zijn van het orgel en het harmonium alleen de disposities opgenomen. Het beeldmateriaal is beperkt gebleven tot enkele fragmenten op de cover en een kleine foto van de heren musici op de achterkant van de cd. Verder is er biografische informatie te vinden over Ferey en Ledroit en is er een toelichting op de gespeelde composities.

Wanneer muziek onbekend blijft dan wel in de vergetelheid raakt kun je soms zeggen dat dat het terechte gevolg is van een soort ‘natuurlijke selectie’. Voor deze cd gaat die stelling wat mij betreft niet op: een interessante en leuke aanvulling op wat er al was. [JOOST VAN BEEK]

Meer informatie over het orgel

http://www.uquebec.ca/musique/orgues/france/angoulemesp.html

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2009 www.orgelnieuws.nl