Priory stopt met serie Great European Organs

Na dertig jaar komt er een einde aan de serie Great European Organs van het gerenommeerde Britse cd-label Priory Records. Dat is te lezen in een interview met platenbaas Neil Collier in het nieuwe nummer van het Britse tijdschrift Choir & Organ. Het honderdste en laatste deel van de serie is inmiddels in voorbereiding.

Het in 1980 door Niel Collier en Paul Crichton opgerichte opnamehuis ging in 1986 van start met een serie die grote of grootse orgels van Europa moest vastleggen. Collier en Crichton waren daarbij geïnspireerd door de serie Great Cathedral Organs die EMI in de jaren 60 op LP uitbracht. De eersteling van de serie Great European Organs werd het orgel van King’s College in Cambridge.

Vele opnamen
Er volgden nog vele opnamen van orgels op de Britse Eilanden en het Europese continent. Grote orgels als die in de Sacré-Coeur, de St. Sulpice in Parijs, St. Paul’s Cathedral in Londen, de Dom in Berlijn, de Hallgrímskirkje in Reykjavík of de Münster in Ingolstadt, maar ook kleinodiën als het Lewis-orgel in de kerk van het dorp Cullercoats of onbekendere instrumenten als de Kleuker in de wijk Vogelenzang in Brussel of het Åkerman & Lund-orgel in de Kallio kirkko in Helsinki.

Nederland
Ook in Nederland werden opnamen gemaakt voor de serie: de Müller-orgels in de Grote of Sint-Bavokerk in Haarlem en de Grote of Jacobijnerkerk in Leeuwarden en het Marcussen-hoofdorgel in de Grote of Sint-Laurenskerk te Rotterdam kregen van Priory het predikaat Great European Organ.

Rustiger aan
De serie Great European Organs is onderdeel van een omvangrijker catalogus van orgel- en kooropnamen van het Britse cd-label. Collier gaat door met het uitbrengen van nieuw opnamen in een veranderende muziekwereld, al is wel van plan het wat rustiger aan te doen, zo laat hij interviewer Greame Kay in Choir & Organ weten.

Honderdste
‘Lange tijd had ik de gedachte om de serie af te sluiten in de Notre-Dame te Parijs’, zegt Collier. Maar na vele contacten met de titulaires en vele brieven, bleef hij op een rien stuiten. Het honderdste en laatste deel komt nu vanuit Liverpool Cathedral. Op het grote Willis-orgel in de anglicaanse kathedraal speelt David Poulter een programma met werk van Bridge, Elgar, Howells, Rawsthorne en Whitlock.

Alle opnamen uit de serie zijn nog verkrijgbaar, de vroegere opnamen als on-demand-cd. Eén deel (GEO No. 4 – Truro Cathedral) staat niet op de website maar is wel te beluisteren in iTunes.

Nu u hier toch bent ...

Al meer dan 15 jaar leest u op ORGELNIEUWS alle actualiteiten uit het (Nederlandse) orgelleven helemaal gratis. En dat willen we graag zo houden!

Een levendige orgelwereld vol activiteiten heeft dat mede mogelijk gemaakt. Noodgedwongen staat een groot deel daarvan nu op een laag pitje. Maar het nieuws gaat door, ook in deze tijd. 

Daarom is uw bijdrage, hoe groot of klein, nu nog belangrijker. Zo blijft u voor nu en de toekomst actueel en objectief betrokken op de orgelcultuur! Het is maar een kleine moeite. Dank u wel.

1 Comment

  1. Jammer dat er een einde aan kwam. Of het zo erg is dat nummer 100 niet in de Notre-Dame-de-Paris opgenomen is, weet ik niet: er is ruimschoots voldoende beschikbaar. Ik bezit veel cd’s uit deze collectie, eerlijk gezegd zijn ze niet allemaal even sterk of logisch, maar zo bieden ze natuurlijk wel voor ieder wat wils. De meeste indruk maakte op mij nummer 48, het album waarop Gerard Brooks het Cavaillé-Coll-orgel van de Abdijkerk Saint-Ouen te Rouen bespeelt. Vooral als je denkt aan de enorme technische moeilijkheden in verband met de opname (positie microfoons, hoogte en plaatsing microfoons, acoustiek gebouw etc.) die overwonnen moesten worden. Op hetzelfde label verscheen enkele jaren later een tweede cd van dezelfde organist en hetzelfde orgel. De titel is een beetje merkwaardig: ‘Abbey Spectacular!’, maar het resultaat mag er zeker zijn. Het is qua opname een betere cd dan die uit de ‘Great European Organs’ serie, het feit dat ‘alle registers worden opengetrokken – soms met ronduit psychedelische effecten’ bevalt me zeer, evenals het gegeven dat het gebruik van de 32′ registers niet wordt geschuwd. Een aanrader dus. De hele collectie van Priory lijkt me wel de moeite waard.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.