13 december 2018

RECENSIE Vincent van Laar speelt in Meeden en Uithuizermeeden

In de meest fantastische orgeltuin ter wereld zijn recentelijk twee instrumenten gerestaureerd. Voor de immer actieve orgelstichting aldaar een reden om de donateurs daarover muzikaal te informeren. Uiteraard is de cd ook voor andere belangstellenden te verkrijgen. Het gaat hier om de orgels van Meeden en Uithuizermeeden die door één van de noordelijke ambassadeurs, Vincent van Laar, worden geëtaleerd.

Om een paar redenen is het een interessante productie. Allereerst omdat het beide orgels van de grote Hinsz betreffen, waarbij het boeiend is om te horen hoe hij zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld. In Meeden (1751) horen we een instrument, wellicht ook mede door het oudere pijpwerk, waar Hinsz nog helemaal in de Schnitger-traditie lijkt te staan. Uithuizermeeden (1785) was zijn laatste werk, waarbij duidelijk de basis wordt gelegd voor zijn opvolgers en we helemaal in de rococo zijn aanbeland.

Lees ook
Hinsz-orgel Mariakerk Uithuizermeeden gerestaureerd

Andere verrassing is het repertoire wat Van Laar heeft uitgekozen. Een aantal jaren geleden zijn er enkele Noord-Duitse koraalboeken opgedoken met bewerkingen uit de bouwtijd van de beide orgels. Naast werk van bekendere componisten speelt Van Laar daaruit een aantal koralen.

Het is hierbij overigens ver zoeken naar de stylus phantasticus waarmee de noordelijke organisten enkele generaties daarvoor naam en faam maakten. Het zijn gewoon mooi galante voorspelen, helemaal in de traditie van die tijd, die door Vincent van Laar eveneens galant worden gespeeld. Het is aangename muziek om naar te luisteren, maar ook weer niet zo boeiend dat verwacht mag worden dat deze inmiddels uitgegeven koraalbundels grote bekendheid gaan genieten.

Wie weleens in Uithuizermeeden is geweest weet dat de akoestische omgeving niet ideaal is. Ook Van Laar weet dat en registreert daarom heel behoedzaam. Daarmee krijgen we een mooi beeld van de welsprekendheid van de individuele stemmen.

De cd zelf is gestoken in een karig kartonnen hoesje, maar op de website van Stichting Groningen Orgelland is uitvoerige informatie te vinden over de instrumenten en gespeelde werken.

 


Vincent van Laar speelt in Meeden en Uithuizermeeden

Meeden – Ouverture, Ground, Gavott, Voluntary (Purcell); Capriccio (Froberger); Herr Christ, der einig Gottes Sohn (Anonymus); Lobt Gott ihr Christen allzugleich (Grundmann); Jesus, meine Zuversicht (Meineke); Wer nur den lieben Gott lässt walten (Meineke); Alle Menschen müssen sterben (Bach); Jesu meine Freude (Bach)

Uithuizermeeden – Was Gott tut, das ist wohlgetan (Anonymus); Herr Jesu Christ, du höchstes Gut (Bach); Fuge in G (Kellner); Fuga in B (Krebs); Vom Himmel hoch, da komm ich her (Krebs); Fantasia sopra: Wer nur den lieben Gott lässt walten (Krebs); Von Gott will ich nicht lassen (Krebs); Allein Gott in der Höh (Katterfeld); Nachspiel g-moll (Katterfeld); Jesu Leiden, Pein und Tod (Sabelon); So gehst du nun mein Jesus hin (Sabelon); Fantasia pro organo pleno Auf, aus mein Herz (Sabelon)

Stichting Groningen Orgelland – SGO 1801 CD98, TT 73’01, toelichting digitaal (pdf), prijs € 10 | groningenorgelland.nl

 

Lees ook
Vincent van Laar – Martinikerk Groningen

 

X