CD van de maand juli 2008: ‘Offshore’

Text Example

advertentie



‘Samenvattend kan ik stellen dat dit een top-cd is, volgespeeld door top-musici. Het is lovenswaardig dat het Orgelpark met zulke opnamen op de markt komt. Voor iedereen die (nog) niet van jazz houdt, is deze cd een absolute aanrader. Na één nummer ben je meteen verkocht!’

Offshore – Compositions and improvisations for flute, saxophone and organ. Pieter de Mast, flute & Soprano saxophone; Sebastiaan van Delft & Theo Visser & Kris Goessens, organ.

Palo Alto (De Mast); Organ improvisation (Van Delft); Aki no Kaze (Blanker); Trois Mouvements (Alain); Traliewerk (De Vriend); Endless (De Mast); Dolphinwise (De Mast); Indian Summer (De Mast); Invention (Alain); Bare fee ton summer sand (Blanker); Air pour charme run lizard (Escher); Allegretto (Genzmer); Ordre de Flûte (Blanker); Molting Seals – improvisation (De Mast & Visser).

Label: Orgelpark

Bestelnummer: CD OP702

Prijs: € 15,00 (tot en met 31 augustus € 14,00 ex verzendkosten)

De redactie van www.orgelnieuws.nl selecteerde weer een aantal fraaie cd’s voor de zomermaanden die terecht het predicaat ‘cd van de maand’ meekregen. Hier de tweede uit een serie van drie cd-producties. Alleen voor bezoekers van orgelnieuws.nl is deze cd tot en met 31 augustus zeer aantrekkelijk geprijsd. In plaats van € 15,00 betaalt u € 14,00 (ex verzendkosten).

Muzikale interpretatie: * * * * *

Programmakeuze: * * * * *

Keuze van het instrument: * * * * *

Kwaliteit van de opname: * * * * *

Informatie in het booklet: * * * * *

Grafische vormgeving (cd en boekje): * * * * *

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

Wat hebben jazz en orgelmuziek met elkaar te maken? Op het eerste gezicht niet zoveel. Het eerstgenoemde genre speelt zich vooral af op concertpodia, festivals, in (rokerige) bars en café’s en wordt toch vooral geassocieerd met de ‘lichte muziek’. Daarentegen denken we bij orgelmuziek allereerst aan een kerkelijke setting en als concertinstrument vertegenwoordigt het orgel toch vooral de klassieke muziek. Daarbij komt dat de ‘ echte orgelliefhebber’ over het algemeen niet zo thuis is in de wereld van jazz en blues.

Toch hebben jazz, blues en orgelmuziek meer met elkaar te maken dan menig doorgewinterd organist misschien zal denken. Allereerst is er natuurlijk het feit dat in beide genres het fenomeen improvisatie nog springlevend is. Ten tweede speelt de harmonie in jazz- en (geïmproviseerde) orgelmuziek een grote rol. Improviseren jazzmusici vaak op een akkoordenschema, organisten doen eigenlijk niet anders. Zeker als er variaties worden geïmproviseerd over een psalm of lied, vormt toch vaak de harmonische structuur van de koraalzetting de basis. Daarbij zou je het orgel ook kunnen zien als een ‘combo in één’. Het voetenwerk vertegenwoordigt de bassist, met de linkerhand kan uitstekend de toetsenist geïmiteerd worden terwijl de rechterhand de solist voorstelt (iemand als Barbara Dennerlein bespeelt op deze manier het Hammondorgel). Het voorgaande overziend kunnen we stellen dat het hoog tijd wordt voor een cross-over. En dat hebben saxofonist/fluitist Pieter de Mast en organisten Sebastiaan van Delft, Theo Visser en Kris Goessens wellicht ook gedacht, getuige hun nieuwste cd ‘Offshore’.

Deze cd, opgenomen op twee locaties, namelijk het Orgelpark in Amsterdam en de Nicolaikerk te Utrecht, bevat geïmproviseerde en gecomponeerde muziek voor fluit, saxofoon en orgel. Bij de repertoirekeuze hebben de musici zich beperkt tot muziek uit de periode 1934 – 2000. In deze periode was er sprake van een wederzijdse beïnvloeding tussen verschillende muziekstijlen. Enerzijds liet een aantal klassieke componisten zich inspireren door de ritmiek en harmonie uit de jazzmuziek, anderzijds hebben musici uit de wereld van de jazz weer gebruik gemaakt van elementen uit de klassieke muziek. Zo staan er op de cd naast composities van o.a. Jehan Alain, Rudolf Escher, Huub de Vriend, Frans Blanker en Pieter de Mast ook geïmproviseerde stukken. Wat te denken van het Palo Alto waar de cd mee opent? Vlak voor de opnames zette De Mast de melodie en bijbehorend akkoordenschema op papier. Het resultaat is een prachtig stuk muziek met een betoverende sfeer.

Ik zou de cd nummer voor nummer kunnen bespreken, maar daar laat ik me niet toe verleiden. Allereerst laat muziek zich toch altijd weer moeilijk in woorden vangen en ten tweede moeten er ook verrassingen blijven. Daarom volsta ik met het noemen van enkele voorbeelden. Een stuk dat diepe indruk op me maakte is ‘Aki no Kaze’ van Frans Blanker. Boven een perpetuum mobile ontvouwt zich een prachtige fluitmelodie. Prachtige harmonieën en geraffineerde ritmiek maken dit stuk tot een boeiende luisterervaring. Een compositie waarin zowel klassieke elementen als jazzelementen tot een logische eenheid gesmeed zijn in ‘Traliewerk’ van Huub de Vriend. Het stuk maakt deel uit van een compositie, geïnspireerd door ‘De Nachtwacht’ van Rembrandt. Het clair-obscur van dit schilderij wordt ondermeer uitgebeeld door middel van een soloschema dat is onderverdeeld in een mineur- en majeurgedeelte. Een schitterende compositie en dito uitvoering! Met zijn compositie ‘Dolphinwise’ sluit Pieter de Mast aan bij de traditie in de jazzmuziek om schema’s van bekende liedjes van een eigen arrangement te voorzien. In dit geval is dat de standard ‘ On Green’. In dit arrangement improviseren Pieter de Mast en Sebastiaan van Delft er lustig op los. Heerlijk!

Samenvattend kan ik stellen dat dit een top-cd is, volgespeeld door top-musici. Het is lovenswaardig dat het Orgelpark met zulke opnamen op de markt komt. Voor iedereen die (nog) niet van jazz houdt, is deze cd een absolute aanrader. Na één nummer ben je meteen verkocht! [CHIEL-JAN VAN HOFWEGEN]

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2008 www.orgelnieuws.nl