De emancipatie van het orgelconcert

Text Example

advertentie



Ook de concertgever zelf draagt bij aan het karakter van een orgelconcert. En daarbij doel ik niet zozeer op de kwaliteit van het spel als wel op zijn of haar verschijning. Kunt u het zich voorstellen, een concert in de Kleine Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw, waar de solisten in spijkerbroek op het podium zitten? Of waar de dirigent in korte broek staat? In de jaren zeventig van de vorige eeuw experimenteerde men weliswaar met ‘concerten in vrijetijdskleding’, maar men is er even snel weer van afgestapt. Nette kleding van de uitvoerende artiesten draagt bij aan het ‘speciale’ karakter van een concert. Toch zien we maar al te vaak organisten in een slobbertrui of T-shirt het applaus in ontvangst nemen. “Maakt dat dan iets uit voor de kwaliteit van een concert?” hoor ik u vragen. Nee, dat niet, maar ook de kleding van een musicus is één van die aspecten die bijdraagt aan de sfeer van een concert.

Verhouding toegangsprijs – bezoekersaantallen

Kwaliteit? Ja, graag! Toch zijn veel comité’s beducht om een wat hogere toegangsprijs te vragen. Men wil geen bezoekers afschrikken. Maar ís het wel zo dat een duurder toegangskaartje bezoekers afschrikt? In dat verband moet ik altijd denken aan een concert van Jean Guillou in 2000 in de Utrechtse Domkerk. De toegang was vijfentwintig gulden, en de kerk zat vol! Recentelijk werd nog vijftien euro toegang gevraagd bij het Franck-concert van Daniel Roth in diezelfde Domkerk. Oké, lezers van het Reformatorisch Dagblad hadden korting. Toch waren er over de 350 bezoekers!

En dan is er de formule die de Stichting J.S. Bach Orgelconcerten* (Westerkerk Amsterdam) hanteert, en die redelijk succesvol lijkt:

• organisten van naam uitnodigen

• uitsluitend muziek van J.S. Bach

• koffiepauze tijdens elk concert

• toelichting vooraf (ook na de pauze)

• videoscherm waarop je de organist ziet spelen

• een toegangsprijs die vergelijkbaar is met niet-orgelconcerten

• verkoop cd en dvd van het vorige concert.

Afgezien van de plastic koffiebekertjes en het wat sobere programma krijg je op deze concerten écht het gevoel een bijzondere avond mee te maken met superieur orgelspel. De bezoekersaantallen liegen er dan ook niet om (gemiddeld 200 mensen) en geven aan dat in elk geval het Amsterdamse publiek bereid is meer te betalen voor een goed concert.