Handel & friends [RECENSIE]

Handel & friends

Orgel

Theo Jellema en Erwin Wiersinga

Waalse Kerk Leeuwarden

Catharinakerk Roden

Roden: Suite in g (Handel); Sonate in D (Telemann),Capricetten II, IV, VIII en X (Lustig)     

Leeuwarden: Herr Gott, dich loben wir, Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ, Fuga in G (Zachow); Ouverture tot Arminius (Handel); Voluntary in G, Voluntary in c (Greene); Capricetten XXII en XIII (Lustig); Fantasia in d, Fantasia in A (Telemann); Fuga uit Suite in F (Handel)

Label: Boeijenga Music Productions

Bestelnummer: BECD002

Speelduur: 71’23”

Boekje: 20 pagina’s

Prijs: € 14,99

Muzikale interpretatie: * * * * *

Programmakeuze: * * * *

Keuze van het instrument: * * * * *

Kwaliteit van de opname: * * * *

Informatie in het boekje: * * * * *

Grafische vormgeving (cd en boekje): * * * * *

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]
Het Händeljaar heeft al een aantal prachtige producties opgeleverd. Neem de fantastische opname van Händels orgelconcerten door Richard Egarr en The Academy of Ancient Music. 
Op de cd “Handel & Friends” is gekozen voor een Nederlandse invalshoek die in het cd-boekje uitvoerig wordt toegelicht.

De Groningse Martiniorganist, Jacob Wilhelm Lustig was een groot bewonderaar van Händel. Naast deze link met Händel is er nog de betrokkenheid van Lustig bij de bouw van het Hinsz-orgel in de Catharinakerk in Roden. Het orgel van de Waalse kerk in Leeuwarden werd op zijn beurt weer geschonken door een leerlinge van Händel. Het gekozen repertoire komt, met uitzondering van de werken van Lustig, uit de omgeving (vrienden, collega’s, leermeesters) van Händel. Kortom, een knap gekozen rode draad in dit programma.

Een pluspunt is dat de opgenomen orgels nog nauwelijks op cd te horen waren. De twee orgels staan beide in een vrij droge ruimte en dat is best even wennen; het orgel van Roden heeft daar het meeste last van. Toch weet Erwin Wiersinga hier perfect mee om te gaan. Het tertsplenum komt overtuigend aan bod in de Ouverture uit de Suite in g van Händel. Door de directheid van de opname en de droge akoestiek krijgt het geheel een aangename intimiteit. De prachtige fluiten komen ruimschoots aan bod in de Trio Sonate van Telemann. Een verrassing waren voor mij de Capricetto’s van Lustig. Deze speelse stukken doen soms denken aan de sonates van Domenico Scarlatti. Wiersinga speelt met veel elan en grote precisie; een prestatie, want in zo’n ruimte hoor je elke oneffenheid.

Het tweede gedeelte van de cd is ingeruimd voor Theo Jellema. Het orgel van Leeuwarden klinkt, mede door de ruimere akoestiek, iets liefelijker. Ook Jellema presenteert het instrument voorbeeldig met mooie, creatieve registraties. Het gekozen repertoire is niet altijd even interessant. De koralen van Händels docent, Friedrich Wilhelm Zachow, passen wel mooi bij de rode draad, als composities zijn het niet de beste stukken. Datzelfde geldt voor de voluntaries van Maurice Greene. Er zijn mijns inziens interessantere volantaries. Er moet echter gezegd worden dat de stukken met zeer veel verve gespeeld worden; een goede organist kan ook kwalitatief mindere muziek “verkopen”, daaraan wordt hier ruimschoots voldaan. Jellema speelt met een prachtig toucher en met gevoel voor timing.

De productie is uitgevoerd in een luxueuze kartonnen hoes en voorzien van prachtig fotowerk. Ook het boekje is van grote klasse; naast een toelichting door Theo Jellema zijn ook de gebruikte registraties opgenomen en dat alles in drie talen.

De slotsom: opnieuw een aanwinst voor dit Händeljaar. [RIEN DONKERSLOOT]

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2009 www.orgelnieuws.nl

Nu u hier toch bent ...

Al meer dan 17 jaar leest u op ORGELNIEUWS alle actualiteiten uit het (Nederlandse) orgelleven helemaal gratis, zonder betaalmuur. En dat willen we graag zo houden!

Maar het runnen van een nieuwssite is niet goedkoop. Daarom is uw bijdrage, hoe groot of klein, belangrijk. Zo kunt u voor nu en de toekomst actueel en objectief betrokken blijven op de orgelcultuur! Het is maar een kleine moeite. Dank u wel.