Leiden ontzet [RECENSIE]

Text Example

advertentie



Theo Visser – Hooglandse Kerk Leiden. Obra de 8° tono alto. Ensalada (De Heredia); Corrente Italiana (Cabanilles); Diferencias sobre la gayta – uit Flores de Música, Martin y Coll, 1706 (Anónimo); Tiento LIV, de medio registro de dos tiples, de septimo tono (De Arauxo); In Nomine XII (Bull); Double Voluntary (Blow); The Queenes Alman (Byrd); Ground (Tomkins); Voluntary (Purcell); Psalm 24 (Van Noordt); Hexachord Fantasia (Sweelinck); Ricercare I (Froberger); Toccata XVIII (Froberger); Salamanca (Bovet). CD TURE185001 € 18,50

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

Muzikale interpretatie: * * * *

Programmakeuze: * * * *

Keuze van het instrument: * * * * *

Kwaliteit van de opname: * * * * *

Informatie in het booklet: * * * *

Grafische vormgeving (cd en boekje): * * * * *

Leiden ontzet

Met bovenstaande titel kun je een complete quiz samenstellen:

• Wist u dat Leiden een orgel heeft dat ten tijde van Leidens ontzet (1574) de beeldenstorm maar ternauwernood overleefde?

• Wist u dat ik nu niet de Pieterskerk maar de Hooglandse Kerk bedoel en dat het hier om een ontzettend mooi orgel gaat?

• Wist u dat dit De Swart/Hagerbeer-orgel ten onrechte weinig bekend is en dus hoognodig ontzet moet worden uit de schaduwen van andere Leidse orgels?

• Wist u dat dit mede bewerkstelligd wordt door een ontzettend mooie nieuwe cd van een nieuw label?

De titularis van de Hooglandse kerk, Theo Visser, nam voor het label ‘Tulip Records’ een cd op met werken van Spaanse, Engelse, Nederlandse, Zuid-Duitse en Zwitserse componisten. Zwitsers? Ja, de bekende organist Guy Bovet schreef een alleraardigst werk waarin het orgel slaginstrumenten, fluiten en zelfs flamencogitaren imiteert aan de hand van Spaanse volksliedjes. Dit werk, getiteld ‘Salamanca’, wordt als warmbloedige twintigste-eeuwse afsluiting van de cd met veel vuur door Theo Visser vertolkt. Dat brengt mij op het enige kritiekpunt dat ik heb: ik zou wensen dat de andere werken met net zoveel passie gespeeld werden. Met name in de wat meer virtuoze gedeelten wordt er vaak wat voorzichtig gespeeld, waardoor het ‘jeu parlé’, dat met de door Jürgen Ahrend gerealiseerde voorbeeldige speeltractuur prima realiseerbaar is, net niet van de grond komt. En juist dat ‘praten’ met je vingers is van essentieel belang om renaissancemuziek tot een echt feest te maken. Zo’n tweede vers van Psalm 24 van Anthoni van Noordt bijvoorbeeld: de rijk gecoloreerde rechterhandpartij moet door de kerk parelen alsof het allemaal vanzelf gaat….

Verder niets dan lof voor deze productie. Het oogt en klinkt allemaal uitstekend. Het nieuwe label ‘Tulip Records’ van Jan Quintus Zwart wekt hiermee hoge verwachtingen voor de toekomst. Zwart zegt hierover zelf: ‘Het streven is een kwaliteitslabel neer te zetten. Het eerste project bestaat uit het opzetten van een staalkaart van het Nederlandse orgellandschap. Ik wil Nederlandse organisten op hun eigen orgel aan het woord laten.’

Dat Theo Visser zijn orgel goed kent blijkt uit de originele repertoirekeuze, waarbij de grootmeesters van de Hollandse renaissance niet ontbreken (Sweelinck / Van Noordt), terwijl met name de Spaanse composities onvermoede kanten van het instrument laten horen. Zo horen we in een anoniem Spaans werk zelfs een zeer geslaagde imitatie van de doedelzak! Jammer dat de soms originele registraties niet in het boekje terug te vinden zijn. Met een orgel van deze bescheiden omvang was dat een kleine moeite geweest.

Het fraaie design van deze geluidsdrager werd door Gérard van Betlehem gemaakt en de goed geschreven, informatieve teksten zijn van de uitvoerend kunstenaar zelf. [SIETZE DE VRIES]

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2008 www.orgelnieuws.nl