Mini Festival Jan Welmers 70

Text Example

advertentie



Ter gelegenheid van de 70e verjaardag van organist en componist Jan Welmers vindt in Utrecht een klein Welmersfestival plaats met concerten in de Nicolaïkerk en Domkerk. De festivalorganisatie probeert in twee concerten een beeld te schetsen van Welmers’ oeuvre.

Welmers gaf minimalmuziek een plaats binnen de orgelmuziek. Hij was docent orgel aan het Utrechts Conservatorium en maakte daar jonge organisten enthousiast voor hedendaagse muziek.

Welmers geniet vooral bekendheid als componist van orgelwerken. Hij schreef echter werken voor tal van andere instrumenten en bezettingen.

Jan Welmers, geboren in 1937 te Zuidlaren, studeerde orgel aan het Gronings Conservatorium bij Wim van Beek en aan het Utrechts Conservatorium bij Cor Kee. Compositielessen volgde hij bij Kees van Baaren. In 1966 won hij het Nationaal Orgelimprovisatieconcours te Bolsward en in 1968 nam hij deel aan het Internationaal Improvisatieconcours te Haarlem. In 1964 werd hij organist van de Triomfatorkerk te Katwijk aan Zee, een functie die hij in 1974 verruilde voor het organistschap van de St. Stevenskerk te Nijmegen. Van 1974 tot 1998 was hij hoofdvakdocent Orgel en orgelimprovisatie aan het Utrechts Conservatorium.

Op 22 oktober 2005 ontving hij de Jan Pieterszoon Sweelinckprijs in de Oude Kerk in Amsterdam, vanwege zijn grote betekenis voor de nationale en internationale orgelcultuur.

Welmers begon eind jaren vijftig met componeren. Binnen zijn oeuvre vormen de orgelwerken het belangrijkste deel. In zijn composities weerspiegelt zijn belangstelling voor de ontwikkelingen in de muziek van de laatste decennia. Hij gebruikt clusters, grafische notatie (Sferen ’70), twaalftoonstechniek (Passacaglia), gebruikt citaten (Transformaties, Reflectie, ‘Von Gott will ich nicht lassen’), en repetitieve technieken (Laudate Dominum, Sequens, Litanie). Deze staan ten dienste van een persoonlijke klankwereld die nauw verbonden is met de natuur en zich buiten de menselijke controle langzaam voltrekkende processen. Daarnaast speelt de (kerkelijke) traditie een rol, getuige het gebruik van koralen en gregoriaanse melodieën.

Zaterdag 23 juni

Domkerk Utrecht, 15.30 uur: Sferen ’70 (1970); Jan Jansen, orgel. Die Sonn’ voor sopraan en orgel. Tekst Angelus Silesius (1977 / 2004); Christine Jansen, sopraan; Jan Jansen, orgel

Passacaglia (1965); Jan Hage, orgel. Reflectie (1976); Jan Hage, orgel. Litanie (1988), Jan Hage, orgel

Zondag 24 juni

Nicolaïkerk Utrecht, 15.00 uur: 1. Muziek voor twee klavecimbels (1974), Jan Jansen en David Jansen, klavecimbel. Querelles voor blokfluit en slagwerker (xylofoon, marimba) (1982); Brechtje Roos, blokfluit; Fredrike de Winter, slagwerk. Running voor viool en orgel (2002); Marijke van Kooten, viool; Jan Hage, orgel. Licht en donker V voor trompet en orgel (2005); Anton Weeren, trompet; Jan Hage, orgel. Music for organ and percussion (1973), Ko Zwanenburg, orgel; Fredrike de Winter, Peter-Jan Steen en Herman Halewijn, slagwerk.

© 2007 www.orgelnieuws.nl

© 2007 fotografie www.gerardvanbetlehem.nl