Naar aanleiding van uurtje Bolsward 7 [SCHERP]

Natuurlijk is ‘Bolsward’ een prachtig orgel, en dat het naam heeft gekregen door de ‘romantische organisten’ mag geen probleem zijn. Er zou anders geen groot orgel in een mooie ruimte meer overblijven voor de wat breder ingestelde musicus. Zelf maakte ik er een cd met literatuur (o.a. Bach, Mozart en Bossi).

Maar laten we onze blik niet verkleinen; de kleinere instrumenten hebben wel minder registers, maar kunnen door hun uitstraling groots zijn. Voorbeelden? Wat te denken van Nijkerk, Culemborg, Farmsum(o zo mooi!), Leens en Kempen (Dld).

Text Example

advertentie



Het staat buiten kijf dat bovengenoemde instrumenten moeilijker te bespelen zijn en een meer ontwikkelde creativiteit vragen dan de grote orgels in rijk-acoustische kerken (registreren laat ik even buiten beschouwing). Elke noot is hoorbaar, fijnzinnigheid onmisbaar. Als je niet geleerd hebt om te articuleren kun je -eigenlijk ook niet in Bolsward!- een boeiende vertolking wel vergeten.

Toen ik in Toulouse orgel studeerde, fluisterde een organist ter plaatse me in dat we een heel klein Cavaillé-Coll orgel zouden bezoeken, maar ondanks de geweldige Saint-Sernin, wel de ‘mooiste’…

Tenslotte; ik weet ook wel dat de keuze bij het maken van een cd vaak valt op een instrument waar je een breed palet kunt neerzetten. Toch kan ik het niet nalaten om een prikkelende stelling te poneren: een kleiner orgel is niet interessant genoeg, want het speelt lastig, vraagt nauwkeurigheid en is bij een deel van het gereformeerde orgellandschap niet geliefd omdat een simpel koraalvoorspel op een klein orgel ook echt simpel klinkt, en dat is nu niet de bedoeling…

Bram Brandemann, Amersfoort

Klik hier om een reactie in te sturen voor de rubriek SCHERP