Orgelkunst september 2008

Text Example

advertentie



In het septembernummer 2008 besluit auteur Peter Pieters het drieluik over Vlaamse orgelmuziek uit de 20e eeuw. De tweede helft van de 20ste eeuw was een boeiende tijd voor de muziekliefhebber. De variëteit aan stijlen en stromingen volgden elkaar in ijltempo op. Er was voor elk wat wils… alles kon en alles mocht. De grenzen tussen muziekgenres vervaagden.

Traditie werd ondergeschikt aan experiment en vernieuwing en enkele jaren later volgde de slinger een omgekeerde beweging van experiment terug naar traditie. Dit weerspiegelt zich ook in de Vlaamse orgelmuziek uit deze periode.

Bruno Bruyninkx herdenkt in zijn bijdrage de 200e geboortedag van orgelmaker Pieter Adam Van Dinter. Na enkele jaren doorgebracht te hebben in Sint-Truiden, woonde Van Dinter gedurende tien jaar in Tienen. Vanaf 1857 was hij gevestigd in Maaseik. Ook na de verhuis naar Maaseik bleef Van Dinter het meest actief in de regio rond Tienen. Ongeveer de helft van zijn activiteiten is te situeren in de Vlaamse dorpen ten noorden en de Waalse dorpen ten zuiden van Tienen. Zijn grootste orgel, met drie manualen en zelfstandig pedaal, bouwde Van Dinter in 1854 voor de Sint-Maartenskerk in Kortrijk (West-Vlaanderen). Helaas ging dit instrument reeds in 1862 op in de vlammen. Ook heel wat andere Van Dinter-orgels zijn in de loop der tijd verdwenen. Onder de bewaard gebleven instrumenten zijn er enkele nog goed bespeelbare of zelfs gerestaureerde orgels. Pieter Adam Van Dinter valt te situeren bij die tal van kleinere orgelbouwers, die vanuit de traditionele orgelstiel instrumenten vervaardigden, aangepast aan de noden en de smaak van die tijd. Zijn orgels, vaak met maar één klavier, waren gericht op de kerkelijke functie die er in bestond de hoogzaalzangers en de volkszang te begeleiden en het vertolken van voor-, tussen- en naspelen.

Verder is in het septembernummer aandacht voor de Cavaillé-Coll-orgels in de kathedraal te Orléans, waar in mei jl. het grote orgel officieel opnieuw in gebruik werd genomen, na een restauratie door Bernard Hurvy, orgelmaker te Nantes.

Danseres Petra Sandra Vermeersch schreef de column met als titel “door de materie moet men gaan”. Talrijke historische en actuele foto’s illustreren dit zestig bladzijden tellend nummer.

© 2008 www.orgelnieuws.nl