Rameau, Handel en Dom Bedos

rameau-handel-dom-bedos

‘Als een liedje goed is, kun je er veel mee doen’, aldus jazzmusicus Ruben Hein nog niet zo lang geleden in het tv-programma De Wereld Draait Door. Hein deed zijn uitspraak in het kader van de legitimering van het bewerken van andermans muziek, iets wat zoals bekend in de jazzwereld schering en inslag is. Misschien een open deur, maar vooralsnog zou ik niet zo snel een betere rechtvaardiging kunnen bedenken.

Text Example

advertentie



 

‘De componist deed het zelf ook’  is dat wat mij betreft in ieder geval niet. Je zit dan natuurlijk nog wel met de vraag wat in dit verband onder ‘goede muziek’ moet worden verstaan. Georg Frideric Handel en Jean-Philippe Rameau zijn wat dat betreft wel boven alle kritiek verheven, dunkt me. En dat hun composities veel kunnen verdragen, heeft de geschiedenis ook al meer dan eens bewezen; deze cd is er het zoveelste voorbeeld van.

 

Op de cd wagen organist Paul Goussot en Ensemble Zaïs met dirigent Benoît Babel zich met veel elan aan het uitvergroten van kamermuziek. Handels kleinschalige orgelconcerto’s zijn als het ware uitgegroeid tot orgelsymfonieën en Rameaus bescheiden Pièces de clavecin en concerts hebben de gedaante aangenomen van heuse concerti grossi. Voor een belangrijk deel is daarvoor verantwoordelijk het machtige Dom Bedos/Quoirin-orgel van de Eglise Sainte-Croix te Bordeaux (mét 32-voets manuaalregister).

 

Daarnaast is Ensemble Zaïs met bijna twintig spelers ook niet echt klein te noemen. Dit ensemble, opgericht in 2011, bestaat uit een mix van jonge en ervaren barokmusici en is, zo valt te lezen op de website, altijd op zoek naar nieuwe ontdekkingen en muzikale experimenten. Paul Goussot (*1984) is in Nederland geen onbekende: hij won in 2012 het Internationaal Improvisatieconcours Haarlem. Ook op deze schijf geeft hij, achter de klavieren van het orgel waarvan hij zich titularis mag noemen, enkele staaltjes van zijn improvisatiekunsten weg.

 

Wellicht kun je zeggen dat hier regelmatig op de grens van groots en grotesk wordt gebalanceerd (neem bijvoorbeeld de exuberante Tambourin in het Troisième concert van Rameau), maar juist dat maakt deze productie voor mij zo spannend. Uitvoeringen volgens het boekje zijn er al genoeg.

 


 

Rameau & Handel

Ensemble Zaïs conducted by Benoît Babel
Paul Goussot organ Dom Bedos / Quoirin 1748

 

Organ Concerto HWV 309 Op. 7 No. 4 in D minor (Handel); Pièces de clavecin en concert (1741) – Troisième Concert (transcription for Organ and Orchestra) (Rameau); Organ Concerto HWV 292 Op. 4 No. 4 in F Major (Handel); Improvised Overture (Handel); Ritournelle (Hippolyte et Aricie, v. 1742. Acte III scène I) (Rameau); Pièces de clavecin en concert (1741) – Quatrième Concert (transcription for Organ and Orchestra) (Rameau); Organ Concerto HWV 289 Op. 4 No. 1 in G minor (Handel)

 

Label: Paraty
Nummer: PARATY714127
Speelduur: 68’20
Booklet: 11 pagina’s, digipack (EN/FR)
Prijs: € 12,00