RECENSIE Akoestiek in 100 monumentale kerken

boek akoestiek in 100 monumentale kerken jan bril

‘Hoor je het verschil?’, vroeg een bevriende organist me kortgeleden. We waren twee maanden geleden in de Grote Kerk in Wageningen, waar hij beheerder is van het drieklaviers Flentrop-orgel. We hadden elkaar lang niet gezien. Via een andere organist kwamen we weer met elkaar in contact en we hadden afgesproken om bij te praten en orgel spelen in Wageningen. ‘De kerk is kortgeleden gerestaureerd en daarbij is de akoestiek enorm verbeterd’, vertelde de vriend. Maar ik hoorde geen verschil, want dit was de eerste keer dat ik in de Grote Kerk was. Ik kon niet vergelijken.

Uit het praat- en speelsessie vloeide voort dat ik een paar weken later een dienst zou spelen in de Wageningse kerk. Beide vrienden waren niet beschikbaar, ik wel. En daar hoorde ik het verhaal opnieuw, van een kerkganger. ‘Het geluid van het orgel kwam voor de restauratie niet goed te kerk in. In het koor was het amper te horen. Maar nu klinkt het orgel overal goed en kun je veel beter zingen.’ En dat kon ik beamen. De akoestiek is goed en heeft zelfs iets kathedraalachtigs. En de mensen in de kerk zongen lekker mee.’

Jan Bril

Ik moest aan het Wageningse voorval denken toen ik in het pas verschenen boek ‘Akoestiek in 100 monumentale kerken’ ging lezen. Auteur Jan Bril is al meer dan 25 jaar akoestisch adviseur en hij is in die hoedanigheid nogal eens betrokken bij de restauratie van historische kerkgebouwen in binnen- en buitenland.

Hij schreef het boek in opdracht van de Stichting Klinkend Erfgoed Nederland (SKEN) en met ondersteuning van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE). De resultaten van het onderzoek naar de akoestiek van honderd Nederlandse kerkgebouwen staan in het boek.

Complex terrein

Akoestiek is een complex terrein je moet er eigenlijk iets bij horen, Naar omdat een boek geen geluid maakt, is er bij het boek een uitgebreide website opgezet met geluidsfragmenten van alle honderd kerken die in het boek worden besproken. Op de site is het even zoeken en proberen waar je naar moet luisteren, maar na een tijdje proberen ontdek je hoe de onderzoeksmethode werkt en hoor je de verschillen.

Het was voor mij een verrassing te horen dat een kerk een herkenbare akoestiek heeft. Dat had ik bijvoorbeeld bij het beluisteren van de meetresultaten van de Laurenskerk in Rotterdam. ‘Ja’, dacht ik opgetogen. ‘Zo klinkt de Laurens’. Bij de Plantagekerk in Zwolle, waar ik in de jaren tachtig als student vaak naar de kerk ging, had ik een soortgelijke herkenning.

De meetverslagen zijn interessant om te lezen, vooral als onder organisten beroemde kerken aan de orde komen, zoals de Bovenkerk in Kampen, de Martinikerk in Bolsward, de ‘Lutherse’ in Den Haag en de Grote Kerk van Gorinchem.

De materie die in het boek aan de orde komt is ingewikkeld en het boek is niet geschreven in Jip-en-Janneketaal. Duidelijk wordt wel dat er vele soorten akoestiek zijn. In sommige gebouwen worden de lage tonen versterkt in de nagalm, in andere sterven de hoge tonen juist heel snel weg. Ergens anders geldt dat weer voor het middengebied.

Onverwacht positief effect

Leuk om te lezen is, dat sommige ingrepen in een middeleeuws gebouw onverwacht positief effect hebben op de akoestiek. De glazen wand tussen koor en schip in de Martinikerk in Groningen is gunstig voor het grote orgel. ‘Het orgel en de akoestiek passen erg goed op elkaar. […] De vraag is of dat altijd zo geweest is’, schrijft Bril.

In het apart gemeten koorgedeelte is de nagalmtijd nog langer dan in het schip. ‘Stel dat de later ingebouwde glazen wand ooit ter discussie staat, vraagt dit een nauwkeurig akoestisch onderzoek. Dit onderzoek moet onder andere inzicht geven in de mate van verschillen tussen beide situaties, om goed onderbouwde keuzes te maken en verrassingen door dergelijke ingrepen te vermijden.