RECENSIE Ninno Bello – Olga Laudonia speelt vier eeuwen Napolitaanse pastorales

ninno bello olga laudonia

Kerstsfeer bij zomerse temperaturen. Dat overkomt je bij de cd van Olga Laudonia. De Italiaanse organiste presenteert een opname met veelal pastorales, getiteld ‘Ninno Bello’, vertaald ‘mooi kind’. De cd staat vol met merendeels ongepubliceerde kerstmuziek uit de Napolitaanse school van de 17de eeuw tot en met nu.

De laatste tijd ontdekken steeds meer Italiaanse organisten de Nederlandse muziekmarkt. Soms treden ze live op, maar veruit de meesten via opnamen, zoals Laudonia. Over het algemeen zijn ze niet erg bekend in Nederland, wat het eigenlijk des te spannender maakt. Wat zullen ze ons brengen? Ze hebben dan ook hun eigen stijl en repertoire.

Andersom zien we dit eigenlijk veel minder vaak gebeuren. We kennen slechts enkele Nederlandse organisten die hun weg naar Italië hebben gevonden, zoals bijvoorbeeld wijlen Liuwe Tamminga en Wijnand van de Pol. En om het cirkeltje rond te maken, toeval wil dat Olga Laudonia (geboren in Sorrento, 1981), de artiest achter deze cd, een oud-student is van Wijnand van de Pol.

Olga Laudonia aan het Rossi-orgel (1785) in de Immacolata Concezione te Guastalla (I)

Uit haar curriculum vitae blijkt verder dat ze ook heeft gestudeerd bij Roberto Marini en Vincenzo De Gregorio. Haar cv is indrukwekkend, want naast hier diverse studies heeft ze ook een Ph.D. in toegepaste Musicologie behaald aan het prestigieuze Pontificium Institutum Musicae Sacrae van het Vaticaan. Tegenwoordig doceert Olga Laudonia Muziekgeschiedenis aan het conservatorium van Cosenza.

Een cd gevuld met uitsluitend pastorales is geen alledaags verschijnsel. Maar ter geruststelling, de cd is zeer de moeite waard, en Laudonia is daar in meerdere opzichten voor verantwoordelijk. Allereerst valt haar fraaie techniek op. Daarnaast heeft ze zorgvuldig gekozen voor een programma dat vijf eeuwen muziek beslaat, en ze voert dit repertoire uit op vier verschillende orgels. Deze instrumenten vertegenwoordigen ook nog eens de tijdspanne van het complete repertoire. Aan alles is gedacht!

De twee oudste instrumenten staan in de buurt van Modena, en het orgel uit 1805 staat in Vallo della Lucania, in het zuiden van Italië, en is eveneens gebouwd door een orgelmaker uit de Napolitaanse school. Het Farinati-orgel uit 1914 staat in het noorden, en hoewel er in het boekje niet directe een connectie wordt vermeld, rijst de vraag uiteraard of of deze connectie er destijds wellicht was. Het boekje geeft hier helaas niet veel informatie over. Wel zijn er twee korte artikelen te vinden, een over het muziekgenre en de ander over de muzikale kerstkleuren van 18e-eeuwse Napolitaanse orgels. Uiteraard zijn hier ook de disposities van de orgels opgenomen.

Het label NovAntiqua Records verdient waardering voor hun moed om deze niet-alledaagse muziek uit te brengen. Het enige minpuntje is dat er in een enkel nummer iets teveel geluidsdruk op de microfoon lijkt te staan. Dit doet echter geen afbreuk aan de aanbeveling van deze cd. Het is een prachtig klankdocument met Napolitaanse muziek, en dit biedt een inkijkje in een lange muziektraditie uit de regio van Napels. Laudonia is redacteur bij Pizzicato Verlag Helvetia en heeft al meer dan vijfitg titels gepubliceerd in de serie Unpublished Naples. Deze cd zal ongetwijfeld het hoogtepunt zijn van haar vele werk.

Het lijkt erop dat Olga Laudonia met haar producties iets speciaals wil meegeven, deze keer met de pastorales, terwijl ze in een vorige productie Marialiederen onder de aandacht bracht. Ze lijkt daarmee bijzondere verhalen te willen vertellen, en hopelijk zullen er daarom nog velen volgen. Deze unieke opname verveelt geen moment; het is dus zeker een aanrader!

Ninno Bello – Four centuries of organ Pastorals from the libraries of Naples

Greco: Pastorales in e en G; Sigismondo: Pastorale in Bes; Amicone: Pastorale per organo o cembalo in A; Furno: Nonna per il Ss. Bambino in G, Pastoral in C; Chiesa: Pastorales in C en G; Recupero: Pastorale in Bes; D’Arienzo: Alla pastorale; Parisi: Modo pastoral; Nonna in C, Pastorale in C; Fiorentino: Pastorale in F; Strino: Pastorale in G; Napolitano: Allegretto pastorale; Romano: Ninna nanna; Izzo: Quanno nascette Ninno

Olga Laudonia, Cimmino-orgel (1774) en Rossi-orgel (1785), Immacolata Concezione, Guastalla; Carelli-orgel (1805) kathedraal San Pantaleone, Vallo della Lucania; Farinati-orgel (1914), San Zeno Vescovo, Fumane

NovAntiqua Records – NA98, TT 59’15, booklet 12 p. EN/IT, opname 07/2023 | novantiqua.com