The Ahrend & Brunzema Organ 1964-2004 [RECENSIE]

Text Example

advertentie



The Ahrend & Brunzema Organ

Amsterdam’s Oude Kerk 1964-2004

Gustav Leonhardt – Matteo Imbruno

Herr Christ, der einig Gottessohn (Scheidemann); Psalm 50 (Van Noordt); Toccata in G (Scheidemann); Toccata in C (Sweelinck); Ballo del granduca (Sweelinck); Echo Fantasia in a (Sweelinck); 3 variations on ‘Daphne’ (anon.); Bergamasca (Scheidt); 3 variations on Psalm 23 (anon.); Erbarme dich mein, o Herre Gott (Scheidemann); Surrexit pastor bonus – after Lassus (Scheidemann)

Label: Tactus

Nummer: TC 570001

Speelduur: 62’46”

Boekje: 16 pagina’s (IT/NE/FR)

Prijs: € 21,25

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]
Muzikale interpretatie * * * * *

Programmakeuze * * * *

Instrumentkeuze * * * * *

Kwaliteit van de opname * * * *

Informatie in het boekje * * * *

Grafische vormgeving * * *

In 2004 was het 40 jaar geleden dat Jürgen Ahrend en Gerhard Brunzema van start gingen met hun werkzaamheden aan het kleine orgel van de Oude Kerk in Amsterdam. Tijd dus voor een lustrumuitgave, zo moet een aantal personen gedacht hebben en van die gedachte is de onderhavige cd het resultaat.

De centrale figuur hier is Jan Pieterszoon Sweelinck. Amsterdam was ook in zijn dagen al een smeltkroes van culturen – weinig nieuws onder de zon dus – en dat had ook zijn weerslag op componisten uit die tijd. Naast een aantal van Sweelincks composities klinkt er op de cd ook muziek van zijn leerlingen en tijdgenoten, allen noorderlingen die zich in hun muziek beïnvloed wisten door het (Italiaanse) zuiden. Een boeiend programma, dat vanuit het oogpunt van vergelijking wellicht nog sterker zou zijn geweest als er ook muziek van enkele zuidelijke beïnvloeders was opgenomen.

De opnamen van Gustav Leonhardt verschenen eerder op LP in 1980, de rest van de cd is in 2004 ingespeeld door Matteo Imbruno. Tussen deze twee jaartallen in heeft het orgel een stemmingswisseling ondergaan en het is aardig om het verschil te horen. Het lijdt weinig twijfel dat muziek uit deze periode zuiverder klinkt op een orgel dat in middentoonstemming staat. Dat betekent natuurlijk niet dat deze muziek per definitie minder overtuigend uitgevoerd kan worden als die stemming niet aanwezig is. Dat laat Gustav Leonhardt hier wel horen. Zijn uitvoering van Psalm 50 van Anthonie van Noordt is van een ongekende schoonheid. Matteo Imbruno bewijst met zijn aandeel wederom dat ook hij inmiddels volledig thuis is in de wereld die oude muziek heet. Net als Gustav Leonhardt beschikt hij over een perfect gevoel voor timing, articulatie en frasering. Vertolkingen die eigenlijk niets te wensen overlaten.

De jubilaris komt er in het boekje met alleen een foto en een dispositievermelding enigszins bekaaid af. De gekozen registraties ontbreken, maar die zijn door de oplettende luisteraar grotendeels wel te achterhalen.

Met deze lustrumuitgave – die overigens rijkelijk laat na het lustrum is verschenen – wordt dit bijzondere orgel terecht in de schijnwerpers gezet. En wie nog steeds van mening is dat oude muziek saai is moet vooral deze cd eens proberen. [JOOST VAN BEEK]

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2009 www.orgelnieuws.nl