12 december 2017

Colloquium rond ‘het Nieuwe Barokorgel’ in Orgelpark Amsterdam

nieuw barokorgel orgelpark amsterdam

Op zaterdag 2 december vindt in het Orgelpark in Amsterdam een colloquium plaats rond het nieuwe barokorgel waaraan momenteel wordt gewerkt. Deelnemers worden bijgepraat over de stand van zaken, het klankconcept van het orgel en de intonatie die deze maand door de Japanse orgelmaker Munetaka Yokota is gestart. 

In 2013 maakte het Orgelpark bekend dat zijn instrumentarium wordt uitgebreid met een een nieuw barokorgel dat behalve mechanisch ook digitaal aangestuurd moet kunnen worden. Voor de bouw zijn vier orgelmakerijen, een elektronicaspecialist, een houtsnijder en een schilder aangetrokken, onder supervisie en leiding van een team van het Orgelpark. Een groep van internationale experts staat hen daarin bij.

Hildebrandt
Voor de dispositie en de orgelkas heeft het orgel van Hettstedt (Zacharias Hildebrandt, 1749) model gestaan. Omdat het pijpwerk van dit orgel al meer dan een eeuw geleden is verdwenen, is voor het Amsterdamse pijpwerk gekeken naar het Hildebrandt-orgel in Naumburg (1746). De Duitse orgelmaker Herman Eule, die dit instrument in 2000 restaureerde en reconstrueerde, heeft getekend voor de vervaardiging van het pijpwerk van het nieuwe barokorgel. Hoofdaannemer Elbertse maakte de kas, balgen en windladen. De Japanse orgelmaker Munetaka Yokota verzorgt de intonatie.

 

‘Hyper organ’
‘Het Nieuwe Barokorgel’, zoals het instrument door het Orgelpark wordt genoemd, is voorzien van springladen. In dit windladesysteem heeft elke toon van elk register zijn eigen ventiel. Door daaraan ook elektromagneten en digitale tractuur te bevestigen – in het Orgelpark gekoppeld aan de speeltafel waarop ook het Sauer-orgel (1911) op vergelijkbare wijze flexibel is in te zetten – ontstaat een zgn. ‘hyper organ’. Zo’n hyperorgel is een instrument waarin digitale technologie is geïntegreerd om het instrument te laten aansluiten bij de 21ste eeuw. De digitale techniek daarvoor wordt aangeleverd door de Duitse firma Sinua. Anders dan in andere hyper organs wordt dit in Amsterdam gecombineerd met een historisch geïnspireerde klankwereld.

Colloquium
Tijdens het colloquium zal Hans Fidom, leider van het Orgelpark Research Program, vertellen over over de stand van zaken en terug- en vooruitblikken op de totstandkoming van het orgel. Samen met intonateur Munetaka Yokota en zijn assistent Kato gaat hij in op het klankconcept van het instrument. De twee orgelmakers zullen demonstreren wat intonatie is en daarvan voorbeelden laten horen. De Engelse bijdragen van Yokota en Kato zullen in het Nederlands worden vertaald.

Het colloquium begint om 14.15 uur. De toegang is gratis.

 

Lees ook
Orgelpark gaat nieuw barokorgel bouwen

 

© beeld Orgelpark

 

X