Cor van Wageningen – Reger IV [RECENSIE]

Cor van Wageningen, Die große Sauerorgel im Berliner Dom. Zwölf Stücke op. 65. CD TRR9604 € 19,00

Klik hier om dit artikel te bestellen

Max Reger geldt in de wereld van de orgelmuziekminnaars als een controversieel figuur. Niemand zal zijn grote vakmanschap of zelfs meesterschap betwisten, alleen lijkt het wel of je een grote Regerfan bent of juist helemaal niet. Zoals de één heerlijk kan zwelgen bij de uitvoering van een Mahlersymphonie en de ander die periode overslaat en bij Strawinsky verdergaat, zo zijn er ook liefhebbers (zowel luisteraars als spelers) die je geen groter genoegen kunt doen dan met Regers grote koraalfantasieën of andere mammoetwerken, terwijl een ander meer dan genoeg heeft aan de symfonieën van Widor of Vierne. Cor van Wageningen is ongetwijfeld zo’n iemand van de eerste categorie en uw recensent is dat eigenlijk niet… Nu had hij het geluk voor deze bespreking ‘opgezadeld’ te worden met het vierde deel van Van Wageningens inmiddels al imposante reeks van Regervertolkingen in de serie “Repräsentative Orgelwerke”. Op deze schijf slechts één opusnummer: opus 65, een verzameling van twaalf concertante orgelwerken, te weten Rhapsodie, Capriccio, Pastorale, Consolation, Improvisation, Fuge (a-moll), Präludium, Fuge (D-Dur), Kanzone, Scherzo, Tokkata en tot slot wederom een Fuge (E-Dur).

Zoals bekend biedt Reger nogal wat in zijn stukken, waarvan een enorm dynamisch reliëf en een uiterst virtuoos en chromatisch contrapunt misschien wel de bekendste eigenschappen zijn. Ons bekruipt altijd de vraag of het orgel, zelfs het Duitse laatromantische orgeltype, nu wel het geschiktste medium is voor deze muziek. Wie Regers werken voor 2 piano’s ooit heeft gehoord of gespeeld kan wellicht met ons instemmen hoe duidelijk en gelaagd deze muziek dán kan klinken. Is die vooringenomenheid dan wel de juiste attitude om nu Van Wageningens cd te bespreken? Fans van zijn cd’s zullen aanvankelijk menen van niet, tenzij zij doorlezen, want wij zijn werkelijk blij verrast met deel vier van zijn serie. Natuurlijk, de polyfone wapenwedloop is altijd present in de fuga’s en lange, ‘ijzeren’ melodieën hoef je ook niet te verwachten. Maar Van Wageningens integere spel, met authentieke registraties, goed gekozen tempi op een orgel (het Sauer-orgel in de Berlijnse Dom) dat de muziek volledig past en de keuze van de stukken maken deze cd tot een waar luisteravontuur. Enigszins vilein kunnen we er dan ook aan toevoegen dat het hier gaat om twaalf relatief korte stukken… Toch geven deze stukken een prima staalkaart van Regers dialect en inventiviteit en vermogen ze de orgelspelende luisteraar op nieuwe repertoire-ideeën te brengen. Zo’n stuk als de Rhapsodie in cis-moll is het dubbel en dwars waard vaker gehoord te worden. Het booklet geeft ons in drie talen beknopte achtergrondinfo over de gespeelde stukken, de organist en het orgel. De opname werd gemaakt door Aart van der Waal en lijkt het grote instrument goed ‘gevangen’ te hebben. Het enorme Sauer-orgel telt slechts 3 vrije combinaties en dus zullen de registraten Nicoline Krassenburg en IJsbrand ter Haar het nodige werk verzet hebben. Logisch dat ook hun namen in de colofon prijken. Resumerend: van harte aanbevolen, deze cd! [AART DE KORT]

Klik hier om dit artikel te bestellen