Improvisatiecursus voor organisten – deel 6

In aflevering 5 kwam al een groot aantal voorbeelden van pedaalsolo’s uit de orgelliteratuur voorbij. In dit deel gaan we daar nog mee verder: pedaalsolo met toonladders in de handen.

Johann Sebastian Bach schreef een mooie, helaas onvoltooide pedaaletude, het Pedalexcercitium BWV 598. Opvallend hoe hij het motief in tertsafstanden ontwikkelt naar een motief in decime-afstanden. Dat verhoogt de spanning!

Opgave: improviseer een slot aan deze etude, je mag het natuurlijk ook opschrijven. Als je een slot hebt gemaakt kun je ook een langere toevoeging bedenken. Kruip eens in huid en de voeten van Johann Sebastian!

Dialoog tussen voeten en handen

Hetzelfde zie je gebeuren in de Präludium in e-moll BWV 533. Daar zie je tegen het einde een dialoog ontstaan tussen de voeten en de handen. Ook daar stijgende tertsmotieven die zich ontwikkelen tot stijgende decimefiguren.

In het voorbeeld van deze aflevering laat ik zien hoe je een dialoog tussen handen en voeten kunt realiseren. De handen spelen toonladders, dat sluit aan bij de vorige lessen. Doe het in verschillende toonsoorten: majeur, mineur en waarom ook niet onze geliefde kerktoonssoorten?

Maak eens een pedaalsolo op Psalm 135. Elke regel behandel je als korte pedaalsolo, de handen gaan toonladdergewijze in dialoog met de voeten! Denk aan verschillende ritmische mogelijkheden voor de voeten en aan de ritmische varianten van de toonladders.

De bespelers van orgels met aangehangen pedaal komen er wat bekaaid af. Echter, op uw digitale hometrainer is vast een royal bezette pedaaldivisie beschikbaar!

Opnieuw wens ik jullie veel  plezier met het improviseren!

Download hier het voorbeeld als pdf:

Lees ook
Improvisatiecursus voor organisten - deel 5